Studiefrämjandet satsar på en jämställd musikscen

Studiefrämjandet satsar på en jämställd musikscen

Studiefrämjandets riksförbund har sökt och beviljats medlemskap i Nätverket 50/50 som arbetar för en jämställd musikscen.

- Det känns verkligen roligt att vi nu tagit steget till ett organiserat jämställdhetsarbete kring vår stora musikverksamhet, säger Marcus Pehrsson på Studiefrämjandets riksförbund, vi har gjort massor av projekt på området under årens lopp och nu har vi chansen att få jämställdhetsfrågorna att genomsyra hela verksamheten.

50/50 är ett nationellt nätverk som ska stimulera och inspirera till aktivt jämställdhetsarbete inom musikområdet, både inom nätverkets egna organisationer och utåt i arbetet med andra aktörer. Nätverket består av organisationer som är intresserade av och engagerade i att kvinnor och män på lika villkor skall kunna vara verksamma på och runt Sveriges musikscener.

Bakgrunden till Studiefrämjandets ansökan är det förhållandevis låga antalet kvinnliga deltagare som finns inom Studiefrämjandets musikverksamhet som totalt omfattar nästan 4000 grupper och ca 2500 musikarrangemang per år.

– Musikfestivaler och andra aktörer i branschen kritiseras ofta för att lyfta fram för få kvinnliga musiker och genom det här arbetet hoppas vi förändra situationen på Studiefrämjandets scener och arrangemang, säger Marcus Pehrsson. – Just nu jobbar vi för att rekrytera fler kvinnliga deltagare till vår stora tävling Rockkarusellen där anmälningsperioden inför 2011 är igång för fullt.

Övriga medlemmar i Nätverket 50/50 är ABF, Sensus, Studieförbundet Vuxenskolan, KulturUngdom & Musik i Väst.