Studiefrämjandet presenterar ny svensk musik på Peace & Love

Nu är akterna klara som spelar på Studiefrämjandets scen Nemis - New Music In Sweden på festivalen Peace & Love i Borlänge. Inte mindre än sju färska band intar den egna scenen för framtidens artister den 1:a juli.

- Alla i dag kända artister och band har en gång varit mindre och oetablerade. Mando Diao, The Hives och Sabaton började alla sina banor via exempelvis Studiefrämjandets scen. På de här scenerna finns det alltså guldkorn att upptäcka, säger festivalens presschef Ronny Mattsson.

Artisterna på Nemis-scenen:

Mary Fay (Falun)

Mary Fay är ett uppgående dalaband som sedan starten 2008 hunnit med en hel del. Bland annat har de spelat i Norge, Finland och på Arvika Festivalen. Singeln ”Before we lose it all” släpptes vintern 2009 och har fått mycket stor framgång i Tyskland där den spelas på över 60 radiostationer och har toppat listorna. Musikaliskt sett är Rock/Pop bästa beskrivningen på Mary Fay. Ren känsloladdad sång kombinerat med vackra harmonier och dynamiska melodier utgör kärnan i musiken. Du som gillar HIM, 30 seconds to Mars och Paramore kommer att älska detta. Debut plattan släpps i höst så passa på att upptäcka Mary Fay innan alla andra gör det!

NikkyBends (Eskilstuna)

Tremannabandet NikkyBends visar att musik från Eskilstuna inte behöver vara komprimerad depression. Synthar som utsatts för circuit bending till (och ibland förbi) gränsen av förstörelse kompade av tunga gitarriff ger ett sound som mycket väl lever upp till grundvisionen att alltid skapa något eget och unikt. Trots att de endast har existerat i 1,5 år har Nikkybends hunnit med att spela i Hultsfred, agera förband till Mustasch och inte minst inlett ett samarbete med den legendariske synthtillverkaren Ken McBeth. Att paketera bandet vore att göra dem en otjänst. De väljer att röra sig i en gränsöverskridande musikstil som blandar vilt mellan hårdrock och electro, vilket tillhör ovanligheten. NikkyBends är här för att sudda ut gränser och bryta traditioner. Tre medlemmar, hundratusentals ljud, ett band - ett NikkyBends.

You say France & I Whistle (Stockholm)

You Say France & I Whistle är ett svettigt indiepop-band från Stockholm som baserar sin musik på energi, glädje och frustration. Bandet består av fem medlemmar, varav tre sjunger lead. På scen trängs de ofta bland gossedjur, koskällor, ekorrar, bubbelpistoler och annat krims krams. Senast fick de kliva in som huvudakt istället för New Young Pony Club på Debaser Medis (Stockholm) och lyckades få ställets 700 gäster att dansa sig glada. Rekommenderas om du gillar: Vampire Weekend, Local Natives, MGMT, Mando Diao och The Cure när de är glada.

Dyno (Stockholm)

DYNO spelar popmusik som startar jordskred, tänder eldar och berör ditt innersta. Trion utsågs för drygt ett år sedan till Månadens Artist på P3 vilket medförde rotation på kanalen och i samband med detta nominerades bandet på Manifestgalan. Det dröjde inte länge förrän Arvika och Hultsfred hörde av sig för att erbjuda de allra första spelningarna, och 2009 inleddes ett samarbete med musikbolaget Artist Company TEN (Erik Hassle m. fl). Efter fokuserat arbete med ett kommande fullängdsalbum, som mixas av Dan Grech (Radiohead, Scissor Sisters, Moby), samt en hel del tid i replokalen rycker det nu i fingrarna hos DYNO att få visa vad de går för.

Georgia Barbershop (Köping)

Georgia Barbershop har en energi live som få band kan konkurrera med. Det är en snabb och energisk pop som lånat mycket från 60-talsrocken och utan att tveka kan vi lova att det kommer picka en del små indie-hjärtan när dom här killarna visar sina vackra anleten. Bandet är från Köping, men bor förmodligen i Stockholm efter sommaren där de spelar mest. Georgia Barbershop är aktuella med femspårs EP "Fancy a chocolate bar?"

Phoenix Harmony (Jönköping)

Briserande hjärtan och skenande godståg. Den svettiga hjärtskärande soulen hör hemma i södern, rythm n’ blues inavlades fram i Jerry Lee Lewis bibelbälte hemma i Louisiana, när den amerikanska populärkulturen nu gör sitt bästa för att vattna ur r n’b-genren kommer Phoenix Harmony från Sveriges eget bibelbälte, blandar ihop korten med gammal god rock n’ roll och återerövrar hela skiten. Våren 2010 släpptes fullängdaren ”Sweet Lady Surprise”.

Nemis - New Music in Sweden är Studiefrämjandets kvalitetsscen för ny musik i Sverige. Nemis arrangeras på spelställen och festivaler som Alcazar/Nalen i Stockholm, Inkonst i Malmö, Sticky Fingers i Göteborg & Sweden Rock Festival i Sölvesborg. Nemis - New music in Sweden

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund. Vi är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundna. Studiefrämjandet har den största musikverksamheten i landet - vi har ett hundratal musikhus och ännu fler replokaler utanför musikhusen, vi har många välutrustande studios runt om i landet, vi erbjuder proffsiga clinics till våra grupper, vi har mängder av musikarrangemang, deltar på flera av de stora festivalerna, arrangerar Rockkarusellen. Studiefrämjandet har också stor verksamhet kring djur, natur, miljö och kultur