Studiecirkel till slutfinal i Melodifestivalen

Studiecirkel till slutfinal i Melodifestivalen

State of Drama som var en av vinnarna i helgens delfinal av melodifestivalen har studiecirklat hos Studiefrämjandet i två år. De vann med låten Falling och nu är siktet inriktat på slutfinalen på Friends Arena i Solna 9 mars.

– Den här Melodifestivalvinsten går inte att beskriva! Words are not enough!
utbrister Sebastian Hallifax, trummis och cirkelledare i bandet.

Bakom framgången i Melodifestivalen ligger år av hårt arbete och spelande. State of Drama har tidigare spelat mycket på ställen runt om i Västra Götaland men på senare tid även utanför regionen. Under 2012 har bandet uppträtt bland annat på Way Out West och Malmö Beach Event. De kammade också hem senaste riksfinalen i Metro On Stage på Göta Källare. Detta bland annat med
hjälp av manager Göran Werner som också varit med och skrivit låten Falling,
som i helgen vann delfinalen av Melodifestivalen i Skellefteå.

– Den här skrällen är helt fantastisk, det krävs en hel de röster för att vinna en sådan här tävling och att gå till final! säger en stolt Göran Werner, bandets manager, låtskrivare och producent. Han fortsätter:

– Det blir så tydligt att målmedvetenhet lönar sig! En lång och brokig väg ligger bakom den här vinsten. Hårt arbete, samarbete och målmedvetenhet är det som varit nyckeln till bandets framgång. Bandet har haft ett bra team omkring sig och vi är massor av folk som hjälpt till. Vi har byggt detta från grunden tillsammans. På vägen har vi stött på flera motgångar och uppförsbackar som vi tagit oss förbi. Det är otroligt svårt att slå sig fram i den här branschen, men vi har inte gett upp och jag har pushat dom hårt i alla lägen!

Bandet har varit verksamt i fyra år och de senaste två åren har de haft studiecirkel hos Studiefrämjandet.

– Studiefrämjandet har varit en tillgång och alltid gett oss möjlighet till replokal. Vi har gjort det mesta av allt runtomkring själva, men hela personalen på Studiefrämjandet i Borås har alltid funnits där, säger Emil Gullhamn, sångare i bandet.

Peder Johansson, handläggare på Studiefrämjandet i Sjuhärad, Borås, gratulerar bandet till framgången i Melodifestivalen:

– Vi önskar ett varmt grattis till bandet och ett stort lycka till! State of Drama repar i ett av våra musikhus i Borås och vi är glada att kunna utgöra ett stöd för både dem och andra band som vill utvecklas och spela tillsammans. Vi har en bra replokal åt dem och kan även bidra med värdefulla kontakter och spelningar, säger Peder Johansson.

Sebastian Hallifax, trummis och cirkelledare i bandet uttrycker vikten av möjligheten till regelbundna rep och värdet av att ha just en replokal att utvecklas i tillsammans:

– Tillgången till replokal har betytt mycket för oss. Vi har ägnat många timmar i studion och i replokalen hos Studiefrämjandet. Det krävs väldigt hårt jobb för att bli bra på scenen och lyckas med ett scenframträdande som detta i Melodifestivalen. I tre år har vi jobbat på att få till skivan vi släpper nu och på att låta bra både live och i studion. Vi har lagt mycket krut på att utveckla energi och ös när vi repat. För det krävs en replokal, en plats där man kan utvecklas, säger Sebastian Hallifax.

– Jag skulle absolut rekommendera andra studiefrämjandeband att våga skicka in bidrag och ställa upp i Melodifestivalen! säger Sebastian Hallifax.

Bandmedlemmar i State of Drama: Emil Gullhamn (sång och gitarr), Sebastian Hallifax (trummor), Stefan Koro (keyboard), Rickard Olausson (gitarr och sång), John Isaksson (bas).

Kontakt Studiefrämjandet:
Mikael Andersson, Musikhandläggare och Verksamhetsutvecklare inom musik och kultur Studiefrämjandet Sjuhärad i Borås 033-23 94 40, mikael.andersson@studieframjandet.se

Kontakt State of Drama:
Göran Werner, Manager/Producent0702-111 060, goranwerner@me.com

Mer om State of Drama:

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.