Öppna Trädgårdar på Mälaröarna och i Västerort - den 23 och 24 augusti 2008

Öppna Trädgårdar på Mälaröarna och i Västerort - den 23 och 24 augusti 2008

En högtidshelg för den trädgårdsintresserade

Helgen den 23 och 24 augusti öppnar cirka 20 privata trädgårdar och några nya trädgårdsanknutna handelsträdgårdar på Mälaröarna och i Västerort, sina grindar för allmänheten. Det är fritt fram att ströva in och titta. Alla har något intressant att visa, många berättar och delar med sig av sina trädgårdsknep, vissa delar med sig av fröer och plantor och andra har arrangerat förfriskningar till självkostnadspris.

­- Premiären förra året blev en succé med glada entusiastiska utställare och många intresserade besökare så nu räknar vi evenemanget som etablerat, berättar Elisabeth Nyström ansvarig för Studiefrämjandet Mälaröarna som är initiativtagare till evenemanget och samarbetar med Västerorts Trädgårdssällskap.

De trädgårdar som är med är allt ifrån små radhusträdgårdar, skogstomter, bergstomter, trädgårdar med växthus och poolanläggning, en specialgjord 25 meter lång vattentrappa av järnskrot konstruerad av smeden Yngve Nordmark. Nytt är också en liten kolonistuga med brygga istället för altan och en annorlunda vattenspegel.

- Det är underbart att se professionella visningsträdgårdar, slottsträdgårdar och botaniska trädgårdar men jag tycker att det är mycket lättare att få inspiration ifrån privata trädgårdar. De har ofta med små och fiffiga medel åstadkommit härliga miljöer som man omgående kan gå hem och ta efter i sin egen trädgård, säger Elisabeth Nyström som hoppas att ännu fler får uppleva och hitta till Öppna Trädgårdar i år.

Hämta en karta från nätet

Det kostar inget att titta in. Kartor och adresser till trädgårdarna laddar man ner från www.studieframjandet.se/ekero från och med augusti. Eller ring 08 - 560 406 20, eller mejla malaroarna@studieframjandet.se så skickar de dig en karta.

För mer information vänligen kontakta:
Elisabeth Nyström, Studiefrämjandet Mälaröarna, 08-560 406 20 elisabeth.nystrom@studieframjandet.se

Fler bilder finns - ring gärna om redaktionen vill ha en egen bild.