Landshövdingen inviger Studiefrämjandets lokaler i Norrköping

Landshövdingen inviger Studiefrämjandets lokaler i Norrköping

Studiefrämjandet tar hjälp av landshövding Björn Eriksson när man inviger sina nya lokaler i Norrköping den 26 januari. Studiefrämjandet i Östergötland har haft sitt Norrköpingskontor i husen vid Bergsbron (Kvarngatan/Kungsgatan) sedan 1996, men har gjort en omfattande renovering då bl a Film- och musikgymnasiet behövde större yta. Husen byggdes i början av 1900-talet när textilindustrin började nå sin höjdpunkt i Sverige. Mellan de ursprungliga byggnaderna uppfördes successivt, fram till 60-talet, olika tillbyggnader som kompletterade de äldre. När textilkrisen drabbade Norrköping med stora nedläggningar, förföll kvarteret vid Bergsbron. När Studiefrämjandet kontrakterades 1995 påbörjades en fullständig sanering och renovering av kvarteret, med syfte att återskapa byggnadernas ursprungsskick. Med bakgrund av det stora kulturhistoriska värde som byggnaderna representerar, har renovering skett med stor varsamhet. Studiefrämjandet är mycket nöjda med att de nya lokalerna har kvar känslan av ”det gamla”. Film- och musikgymnasiet, med tre årskurser och 135 elever, representerar ett av Studiefrämjandets tre verksamhetsområden. Hösten 2007 erbjuder vi en ny inriktning - scen och musikal. På 70- och 80-talen producerade Studiefrämjandet många välbesökta musikaler i Norrköping och nu går alltså traditionen vidare. De andra två utgörs av den mer ”traditionella” studiecirkel- och kulturverksamheten (för föreningar och privatpersoner) samt företagsutbildning, som har byggts upp under de senaste två åren. Gemensamt för alla verksamheter är att de baseras på folkbildningens grundläggande värderingar och att man strävar efter att ge alla deltagare och kunder nya möjligheter till kunskap och personlig utveckling. Studiefrämjandet har ett brett utbud både vad gäller målgrupper och ämnesområden; musik, dans, teater, media, natur och miljö, ledarskap, sälj och kommunikation. Denna verksamhet engagerar många deltagare i hela Östergötland. Som exempel kan nämnas att vi under 2006 genomförde 1650 kulturarrangemang i länet med totalt 106 150 besökare. Under invigningen ges möjligheten till en guidad rundvisning i alla lokaler med smakprov av bl a musikskolan (MBQ), dans, företagsutbildning samt Film- och musikgymnasiets verksamhet. Tid: Fredag 26 januari 2007 Kl 14.00-16.00 Landshövding Björn Eriksson inviger officiellt kl 15.00 Adress: Kungsgatan 53, Norrköping Ytterligare frågor besvaras av Sara Bokvist. Tel 011-29 09 05. Epost: sara.bokvist@nrk.sfr.se