Gunnel Carlsons Trädgård till tusen!

Gunnel Carlsons Trädgård till tusen!

Alla trädgårdsintresserade kan redan nu börja drömma om våren och den egna trädgården. I februari – när vintern kanske är som kallast – reser trädgårdsfantasten och tv-profilen Gunnel Carlson på turné landet runt med föreläsningen ”Trädgård till tusen”. Gunnel pratar trädgård med alla nyfikna som gillar odling.

– Sverige är ett fantastiskt trädgårdsland! Vi bor ju i ett avlångt land och det betyder att vi har en stor och rik trädgårdstradition att visa upp för varandra, säger Gunnel Carlson.

Gunnel vill under föreläsningsturnén ”Trädgård till tusen” i februari locka så många som möjligt att ta del av sommarens stora rikstäckande arrangemang ”Tusen Trädgårdar”. Arrangemanget går av stapeln den 3 juli 2016.

Under Tusen Trädgårdar öppnar villaägare, trädgårdsamatörer, trädgårdsföreningar, koloniföreningar, stadsparker, kyrkogårdar och andra trädgårdsentusiaster gratis upp sina trädgårdar, balkonger och odlingar för att ge möjlighet till tusen och åter tusen vackra trädgårdsupplevelser.

Gunnel delar med sig av sina erfarenheter, värdefulla tips och bjuder på en inspirerande föreläsning, för att peppa så många som möjligt att vara med på Tusen Trädgårdar, antingen som besökare eller som trädgårdsägare.

– Ta hjälp av varandra! Och kom ihåg, det enda kravet är att du ska tycka det är kul att vara med, säger Gunnel.

Att visa sin egen trädgård under Tusen Trädgårdar innebär inte bara att man lär sig nya saker om sin egen trädgård genom att visa den för andra, eller att man får ta emot många människor hemma, utan också att man får nya vänner – ibland för livet. Tusen Trädgårdar bjuder helt enkelt på berikande möten, ny kunskap och lustfylld inspiration.

I februari träffas och inspireras trädgårdsintresserade av Gunnel Carlson och hennes föreläsning ”Trädgård till tusen” på följande orter:

2 februari – Falkenberg
3 februari – Falköping
4 februari – Linköping
6 februari – Umeå
9 februari – Örebro
10 februari – Enköping
11 februari – Nyköping
13 februari – Kalmar
16 februari – Falun (även livesändning)
17 februari – Örnsköldsvik

Direktsänd föreläsning

Den som inte kan delta i någon av föreläsningarna på plats, kan uppleva Gunnel och ”Trädgård till tusen” direktsänd från Falun på www.studieframjandet.se/gunnel den 16 februari klockan 19.30. Tittare kan då skicka in frågor via Twitter till Gunnel genom att tagga frågan #tusenträdgårdar.

Mer information om Trädgård till tusen

Först till kvarn gäller på alla föreläsningar i februari. Den som vill boka sin biljett redan nu hittar information, pris och länkar till respektive ort på: www.studieframjandet.se/gunnel
Endast förköp gäller, ingen biljettförsäljning i dörren.

Mer information om sommarens arrangemang av Tusen Trädgårdar

www.studieframjandet.se/tusen

Kort om Trädgård till tusen och Tusen Trädgårdar:

Föreläsningsturnén "Trädgård till tusen" är precis som Tusen Trädgårdar ett samarrangemang mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, studieförbundet Studiefrämjandet och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket. Tusen Trädgårdar hålls vartannat år och engagerar trädgårdsägare och besökande trädgårdsentusiaster över hela landet. 3 juli 2016 är det dags för nästa Tusen Trädgårdar. Det är fritt för alla att delta. Anmäl din egen och hitta andras trädgårdar på Trädgårdsrikets hemsida, www.tradgardsriket.se.

Följ Tusen Trädgårdar på sociala medier

På Facebook finns gruppen Tusen Trädgårdar, www.facebook.com/groups/tusentradgardar och www.facebook.com/tradgardsriket. Det går bra att lägga upp och dela egna bilder under året på Facebook och Instagram. Använd gärna hashtag #tusenträdgårdar.

Kontakt och mer information

Gunnel Carlson, 0703-46 95 47, gunnelcarlson@swipnet.se,
www.tradgardsriket.se

Hanna Hagström Studiefrämjandet, 08 555 352 37, hanna.hagstrom@studieframjandet.se www.studieframjandet.se/tusen

Anna-Karin Fallheden, Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-66 23 45,anna-karin.fallheden@tradgard.org,
www.tradgard.org/tusen

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.