Finns klimatfrågan, feminister och kondomer i Uganda?

Finns klimatfrågan, feminister och kondomer i Uganda? I Arvika finns svaret, staden har besök av unga ugandiska informatörer den 1-13 dec 2007. Just nu reser en grupp ungdomar från byn Kasaka i Uganda runt i Sverige och berättar om sig själva och livet i Uganda. Under en 5-veckorsperiod besöker de folkhögskolor, gymnasieskolor och högstadieklasser i Linköping, Norrköping och det blir också i år ett längre besök i Värmland i Arvika. - Vi är mycket glada över att vi återigen fått möjlighet att ta emot Alfa Youth Group i Arvika och det är också kul att de valt att stanna i Arvika en längre tid denna gång, säger Kristin Johansson på Studiefrämjandet Värmland/Bergsslagen. Det har gjorts möjligt dels genom stöd från Kulturnämnden och dels för att de tidigare upparbetade kontakterna mellan Uganda-gruppen och föreningar och skolor i Arvika har fungerat bra och varit givande. Alfa Youth Group är en grupp som arbetar med att informera andra ungdomar i Uganda om hiv/aids, genusfrågor, miljö och vattenfrågor. Alfa Youth Group sprider sin information på ett för oss svenskar ovanligt sätt - de gör det genom dans, sång och musik. På samma sätt informeras nu svenska ungdomar om de ugandiska ungdomarnas livsvillkor. Informationsprojektet är Sida-finansierat och genomförs av Valla Folkhögskola tillsammans med Studiefrämjandet. Torsdagen den 10 december avslutas veckan med en dansworkshop och konsert på Ritz kl 19.00 som är öppen för allmänheten. För ytterligare info eller besök på någon aktivitet kontakta samordnare Sara Nilsson Sara.nilsson@studieframjandet.se,0708-711359 eller Kristin Johansson på Studiefrämjandet Arvika kristin.johansson@studieframjandet.se, 0570-12970. Program de närmaste dagarna: Fredag 7 dec Besök på Solbergaskolan (gymnasium) + Hagaskolan (lågstadium) Lördag 8 dec Rockskolan Arvika 15.00 -18.00 Rockskolan (workshop för elever på Rockskolan. De kommer sedan att medverka på konserten den 10:e). Kontakt: karljohan@rolig.se Söndag 9 dec 11.00 Medverkan på Gudstjänsten i Ny kyrka 15.00 – 18.00 Rockskolan (workshop för elever på Rockskolan. De kommer sedan att medverka på konserten den 10:e). Måndag 10 dec Miljöstudiedag (för våra Ugandier, med Ann-Christin och Elin som arbetar på miljöskyddskontoret). 18.00 Öppen dansworkshop på Ritz (för allmänheten) 19.00 Öppen konsert tillsammans med Rockskolan Solbergaskolans musikesteter på Ritz. (för allmänheten) Tisdag - Onsdag 11-12 december Ingesunds folkhögskola (information/workshop/konsert).