En dag av mångfald på Världsmiljödagen

En dag av mångfald på Världsmiljödagen

Världsmiljödagen - flera av Sveriges stora miljöorganisationer genomför en manifestation för biologisk mångfald i Bältesspännarparken i Göteborg lördagen den 5 juni kl. 12-18.

Tema för Världsmiljödagen är en mångfald av arter och en mångfald av lösningar.

Naturens mångfald både inom och mellan arter är en av de viktigaste förutsättningarna för att några individer i varje art alltid överlever och kan föra sina arvsanlag vidare till nästa generation när omgivningen förändras till exempel klimatet. Därför skall vi vara rädda om de arter som finns och inte bebygga gröna områden eller utrota djur med giftiga föroreningar.

En konkret lösning är att själv odla en del av sin mat ekologiskt tillsammans med många andra växter som kompletterar varann och även gynnar insekter som är viktiga för pollineringen.

I manifestationen ingår utställningar och information om biologisk mångfald, lokal odling, hur man själv kan börja odla olika växter, matens miljöpåverkan till exempel kött och soja, utrotningshotade fiskarter, tal, musik, bokbord, cykelreparation, elcyklar och tipspromenad.

Vi vänder oss till både allmänhet och politiker för att visa på problem och möjligheter med att odla själv i blomkrukor, balkonglådor, kolonilotter, trädgårdar och parker för både nytta, nöje och naturens överlevnad.

Manifestationen är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Miljöförbundet Jordens Vänner, Klimataktion, Latinamerikagrupperna, Fjällorna (Sportfiskarna) och Studiefrämjandet. Inbjudna är också bland annat Stadsjord och Omställning Göteborg.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund och samarbetar med flertalet medlemsorganisationer med anknytning till natur, kultur och miljö. Studiefrämjandet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundna. Verksamheten bygger på den svenska folkbildningstraditionen och dess idéer och pedagogik.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Vi har en särskild inriktning på djur, natur, miljö och kultur.

Vi är en ideell förening med 19 medlemsorganisationer. Med hållbarhet som ledstjärna jobbar vi för att tillsammans skapa bästa möjliga värld för oss och kommande generationer. Tillsammans kan vi mer.