Dags att anmäla sig till Rockkarusellen 2010 - 600 nya band och artister får chansen

Även 2010 skall Rockkarusellen arrangeras över hela landet. Deltävlingarna startar 15-16 januari, distriktsfinaler äger rum i april, riksfinalen i maj och från och med fredagen 16 oktober och en månad framåt kan man anmäla sig. Huvudsyftet är inte att tävla. Det som verkligen betyder något är spelglädje och viljan att utvecklas. I Studiefrämjandets Rockkarusellen är alla välkomna oavsett musikstil, ålder, studieförbund och erfarenhet.

Rockkarusellen anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar och träffpunkter. Förra året deltog närmare 600 grupper.

Musiktävlingen där alla är välkomna

- Det finns en skön energi över Rockkarusellen. Det är ett forum där artister, arrangörer och publik tillsammans strävar mot ett gott syfte, säger Emma Heimersson, projektledare för tävlingen i Stockholm.

- Det goda syftet är att verkligen erbjuda speltillfällen för oetablerade band och artister. I Rockkarusellen får alla minst tre spelningar oavsett hur stor erfarenhet man har. Det är unikt i sitt sammanhang, tillägger Emma.

Tävlingsmomentet i Rockkarusellen är ändå en sporre för många band och det är klart att segrarna ska få lite extra godis.

Bohemian Lifestyle var de som tog hem segern i distriktsfinalen i Stockholm. De blev ägare till en massa ny musikutrustning och en chartrad buss som de fick fylla med sina fans och åka ner till riksfinalen i Eskilstuna.

Riksvinnarna Safemode från Uppsala är nyss hemkomna från en Tysklandsturné, vilket var en del av vinsten i Rockkarusellen. I priset ingick också en Sverigeturné med 16 spelningar!

Anmälan görs på www.rockkarusellen.se under perioden 16 okt -15 nov.

För mer information kontakta:
Emma Heimersson, emma.heimersson@studieframjandet.se, 0768-280280, 08-555352 40, www.rockkarusellen.se.