Dagen D och 100% osignat i Västerås 17/3

Studiefrämjandet Västmanland presenterar stolt ett STORT evenemang! DAGEN D och 100%osignat Sigurdsgatan 25 (f.d. Village), Västerås Lördag den 17 mars kl 12-01 Ingen åldersgräns! Fritt inträde! Dagen D byter skepnad! Tidigare har vi framför allt samlat in demoinspelningar till olika festivaler på Dagen D. Och det gör vi i viss mån fortfarande, men vi har flyttat fokuset till att främst visa hur ett band kan få bra hjälp att utvecklas och nå en större publik. Dagen D i Västerås är i år en hel dag full med aktiviteter: demoinsamling, demopanel, seminarier, filmvisning och framför allt en maffig 100% osignat-konsert med spännande band från Västmanland, Dalarna, Sörmland och (den svenska) västkusten. Se listan nedan för utförlig presentation om allt som händer (Eventuellt tillkommer fler programpunkter eller band). Fritt inträde! Demoinsamling kl 12-15 Från kl 12 samlar vi in demo-cd till Sweden Rock Festival, Demoteket, 100% osignat samt en samlings-cd som Studiefrämjandet i Västmanland planerar att ge ut senare i år. Rockverkstad (kl 13:00) Vi har utrustade replokaler i Västerås, Köping och Norberg där band kan boka in sig för att repa utan att äga trumset, förstärkare eller sånganläggning. Det enda som man behöver ha själv är gitarrer, bas, gitarrkablar samt trumpinnar. Resten finns i varje lokal. Ni får använda en rockverkstad helt gratis upp till tre gånger varje vecka. I dag berättar vi mer om våra rockverkstäder som finns i Västerås och Köping. http://www.rockverkstad.se/ Musikprojekt (kl 13:15) Ett musikprojekt består av många olika delar - replokaler, inspelningar, marknadsföring, seminarier, workshops och hjälp med att få spelningar. Det kostar ingenting att starta ett musikprojekt. Vid dagens seminarium berättar vi mer och svarar på frågor. http://www.musikprojekt.nu/ Demoteket (kl 13:30) Nu är det din tur. Är du runt 13-30 år och har gjort en egen skiva, film, bok eller något annat du vill visa upp för resten av Sverige? Då har du kommit rätt! Demoteket finns på c:a 60 bibliotek över hela landet, och det är bara att lämna in dina skapelser dit så kan de lånas ut till en massa människor precis som allt annat på bibblan. Du behöver inte vara ansluten till något skivbolag/förlag/etc, tanken med demoteket är att du ska kunna nå ut med dina asfeta grejor ändå, helt gratis. På demoteken fixar vi även t ex spelningar, manga-kurser mm. Det finns inga gränser på vad man kan hitta på! Demoteket är till för dig som är ung och vill nåt, så kom med idéer om vad du vill göra så hjälper vi dig. Vill du veta mer om detta, gå på Dagen D! Demotekets vision ...är att vara med och utveckla och uppgradera biblioteken till v2.0. Vi tror inte att biblioteken kommer att se ut som dom gör nu om tio år. Istället för att se hur de ser ut då, vill vi vara med och bestämma redan nu. Framför allt infiltrera ställena med nya tankar från unga människor, sådana som har fått med sig 1:or och 0:or i navelsträngen redan vid födseln. Drömmen är att alla bibliotek i Sverige ska ha Demotek. That´s it. http://www.demoteket.se/iCM.aspx Hog Farm (kl 14:00) Studio Hog Farm ägs av Studiefrämjandet Västmanland och finns i Västerås. Studion är i första hand till för Studiefrämjandets alla band som har musikprojekt och studion då fungerar som en utbildningsstudio där banden får grundläggande kunskaper i inspelningsteknik och produktion. Studiefrämjandet brukar också anordna workshops där banden får jobba med kända producenter och uppleva hur en producent vänder och vrider på en produktion. http://www.hogfarm.se/ Hör du du? (kl 14:15) En film och ett samtal om högt ljud, tinnitus och hur man kan skydda sig mot bullerskador. Filmen är producerad av Artister och Musiker mot Tinnitus, AMMOT. http://www.dBdBdB.nu/ Demopanelen (kl 15:00) Demopanelen lyssnar och tycker till om din demo, och ger konstruktiv kritik. OBS: I nlämning till Demopanelen sker senast kl 14. What is Indie? (kl 16:00) Musikfilm, 50 minuter (otextad, engelskt tal). Efter filmen sker en diskussion ledd av Patrik Larsson. At a time when independent artists in the music industry have more power and control over their careers than ever before, "What is INDIE?" tries to determine just what it really means to be 'indie'. The film features interviews with indie music experts including Derek Sivers (Founder of CD Baby), Panos Panay (Founder of Sonicbids) and Suzanne Glass (Founder of Indie-Music.com), as well as with 20 artists including Ember Swift and Paul Cargnello. In defining what it means to be ’indie’, as well as looking at the changing landscape in the music industry, the film ends up being a rallying cry for indie artists, and has been hailed as ‘inspiring’ and ‘empowering’ by artists worldwide.. Directed by Dave Cool and self-financed through his record label Stand Alone Records, the documentary was filmed primarily in his home town of M ontreal, with additional filming in New York City, Boston and Toronto. http://www.whatisindiemovie.com "This documentary may focus on a specific question, but the effect on the viewer is like a rallying cry. All independent musicians, especially those wondering if they should be pursuing a major label deal, need to watch this documentary." Jennifer Layton, Assistant Editor www.Indie-Music.com Patrik Larsson/LOMG (kl 17:00) Ett seminarium som börjar där filmen What is Indie? slutar. Patrik Larsson betraktar Indie-begreppet ur lokalt perspektiv. Patrik har över 10 års erfarenhet från att ha arbetat som A&R och produktchef på två av Skandinaviens ledande oberoende skivbolag/distributörer (MNW ILR och Playground Music). Dessutom har han erfarenhet av att arbeta som framgånsrik artist i Sverige och utomlands. Patriks företag Lights Out Media Group är ett modernt, flexibelt och kreativt full service företag inom musik- och upplevelse industrin som ser som sin uppgift att agera mellanhand i en bransch under ständig utveckling. En professionell mellanhand med mål att nära, stödja och utveckla kreativitet och talang på en global nivå genom klassiska såväl som nya format, medier och distributionskanaler. "- Framtiden är inte en liten plastbit utan underhållning och upplevelser i sin vidaste form och genom vårt oberoende, enorma kontaktnät och erfarenhet på en bred front inom musikindustrin ser vi oss som ett självklart alternativ för dels artister, låtskrivare, producenter eller mindre labels som vill utveckla sig vidare, men också som ett alternativ för näringslivet som vill nå ut mer nischat och målgruppsdrivet genom branding med musik, events och denna sortens positiva upplevelser som främsta verktyg i sitt image byggande. Detta kallas också ofta för ”branded entertainment” (underhållningsreklam). Vi har vidare som mål att bygga långsiktiga samarbeten mellan artister och företag där vi förvaltar, utvecklar talang, upphovsrätt, produkter och varumärken på ett såväl traditionellt men även kreativt och innovativt vis." http://www.lightsout.se/ Bonusmaterial / What is Indie? (fr kl 18:00) Visning av det mycket omfattande bonusmaterialet till filmen What is Indie? http://www.whatisindiemovie.com Konsert (kl 20-01) Medverkande band (eventuellt tillkommer fler artister): Skank the Bones Grunden till Skank The Bones lades en varm sommar dag 2003 då André, Dennis, Andreas och John träffades och började diskutera musik. Tanken om att bilda ett band uppstod. Musikstilen som bandet skulle spela blev reggae. Alla tyckte det var spännande eftersom ingen av dem hade spelat den typen av musik tidigare. De första stapplande stegen togs i en utrustad lokal på Slakthuset i Nyköping, och efter ett antal rep vart det bestämt att bandet skulle fortsätta. En egen replokal skaffades och i Studiefrämjandets korridorer kunde man snart höra Skank The Bones första egna låtar. Sedan dess har medlemmar kommit och gått, och nu består bandet av 7 st glada grabbar. Bandet spelar främst egna låtar och har spelat in ett antal skivor (som finns att lyssna på under musik). Namnet "Skank The Bones" betyder ungefär "Låt hela skelletet dansa!", vilket vi med vår musik vill uppmana alla till att göra. Halfway Ett ungt band från Västerås som sjunger på svenska och spelar egna låtar. "Halfway Vi har ett stort behov! Av att ge er våra känslor. Vi har hållit tankarna gömda så länge nu. Vi tänkte att ni behövde veta! Dam, doo, di, dam tam dam, tjalala, bam bam… Vi bara vet det!" Giant Wide Klassisk Country Rock Trash ifrån skogarna utanför Göteborg/Borås som låter som en bilresa genom Nevadas öken på väg mot Kaliforniens kust. Ett mycket bra liveband, gruppens faramträdande på på Sticky Fingers i Göteborg samanfattas bäst med ordet braksuccé! Montezumas En grupp från Leksand som presenterar sig så här: "Montezumas spelar. Och när dom spelar så spelar dom rock och det svänger så ända in i Nordkvists altan. Dessa sex herrar härstammar från dom djupa krogarna i Dalarna. Att Montezumas spelar i Västerås för första måste självklart firas med ett sju sjun gande framträdande. Missa nu för bövelen inte detta! Montezumas säger tack." Info, pressbilder, nedladdningsbar musik, bandlänkar mm: http://www.100procentosignat.se/gigs.asp?id=125 Ta gärna kontakt för en intervju! Presskontakt Mats Olsson Studiefrämjandet Västmanland 073-600 12 32 mats.olsson.sfr@folkbildning.net

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Vi har en särskild inriktning på djur, natur, miljö och kultur.

Vi är en ideell förening med 19 medlemsorganisationer. Med hållbarhet som ledstjärna jobbar vi för att tillsammans skapa bästa möjliga värld för oss och kommande generationer. Tillsammans kan vi mer.