Hundens vecka pågår 12-18 september i hela landet.

Aktivitetsfest på Hundens vecka i Östergötland

12-18 september är det Hundens vecka - en stor aktivitetsfest för Sveriges alla hundägare och deras hundar. Här i Östergötland bjuder våra hundklubbar på nio olika aktiviteter. Det handlar om allt ifrån agility och rallylydnad till härliga hundpromenader. Vadstena Brukshundklubb besöker också Strandvägens vårdboende för att ge de boende möjligheten att mysa med hundar.

– Med Hundens vecka vill vi lyfta fram våra härliga hundföreningar här i Östergötland. Det är människor som ger av både sin tid och kunskap till både nya och ”gamla” hundägare, och det finns verkligen en fantastisk gemenskap i hundklubbarna. Det ska bli väldigt roligt att få sätta igång med Hundens vecka och jag hoppas att vi lockar många till aktiviteterna, säger Josefine Hermansson, folkbildningsutvecklare på Studiefrämjandet Östergötland.

Hundens Vecka arrangeras vecka 37 varje år tillsammans med Sveriges hundklubbar som bjuder in till aktiviteter för både hundarna och deras ägare. 2021 fanns över 300 olika aktiviteter och närmare 5000 deltagare deltog. I år blir det ännu fler aktiviteter och därmed många fantastiska tillfällen för alla hundägare att träffas, utbyta erfarenheter och lära av varandra.

Aktiviteter i Östergötland
13/9 Öppet hus på Vadstena Brukshundklubb
13/9 Besök på Strandvägens vårdboende med Vadstena Brukshundklubb (för medlemmar, föranmälan krävs)
13/9 Gemensam hundpromenad med Finspångs Brukshundklubb
15/9 Öppen hundträning hos Finspångs Brukshundklubb
17/9 Hundens dag på Norrköpings Brukshundklubb
17/9 Hundens dag på Mjölby Brukshundklubb
18/9 Officiell rallylydnadstävling på Vadstena Brukshundklubb
18/9 Gemensam hundpromenad med Finspångs Brukshundklubb
18/9 Prova på agility på Finspångs Brukshundklubb

Mer information om aktiviteterna hittar du här: https://bit.ly/3KRWLXp

Mer om hundens vecka
Hundens vecka startades 2016 och arrangeras av Studiefrämjandet. Visionen är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund vilket i sin tur bidrar till en bättre folkhälsa. Förhoppningen är att hundägare runt om i Sverige får upp ögonen för alla roliga aktiviteter som erbjuds på alla hundklubbar och föreningar. Hundens vecka sker i samarbete mellan Studiefrämjandet, Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben.

Kontaktperson Östergötland
Josefine Hermansson, folkbildningsutvecklare Studiefrämjandet Östergötland
E-post: josefine.hermansson@studieframjandet.se

Gå en hundkurs! Flera vägar till kunskap finns på studieframjandet.se/hund.