Årdala Rådslag sommaren 2009

Årdala Rådslag sommaren 2009

Har vi ett språk för det som sker med vår jord?

Kan vi tala om miljökrisen i andra termer än vetenskapliga, ekonomiska och politiska? Hur ser samtalet mellan oss ut om samtidens mest brännande fråga? Och inom oss? Hur kommer det sig att den samtida litteraturen och teatern håller tyst om denna avgörande ödesfråga? Och kyrkan?

I pastorala Årdala kyrby i Flens kommun anordnas för tredje sommaren föredrag med efterföljande samtal. Hundratals åskådare har strömmat till och förvandlar Sveriges minsta kyrkby till ett kulturcentrum.

I år är temat och deltagarna av större tyngd och vi avslutar sommaren med ett unikt heldagseminarium, där några av vårt lands främsta författare och miljödebattörer drar samman trådarna.

Lördagen den 27 juni klockan 16.00
Bondland, hav, teknik och resan till rymden.
Författaren Agneta Pleijel om Harry Martinsons författarskap, natursyn och civilisationskritik. Skådespelarna Lennart Hjulström och Gunilla Nyroos reciterar och agerar till ackompanjemang av Mattias Wager på orgel.

Lördagen den 25 juli klockan 16.00
Fred med jorden - Elin Wägner, projekten och passionerna
Kulturjournalisten Ulrika Knutson om vår stora föregångerska Elin Wägners radikala samhällsyn och ekologi. Skådespelerskan Marika Lagercrantz reciterar och agerar till ackompanjemang av jazzmusikerna Elise Einarsdotter (piano), Olle Steinholtz (bas) och Johan Setterlind (trumpet).

Lördagen den 22 augusti klockan 16.00
104 grader - glöm det aldrig! Om en Jord att älska.
Naturskildraren och miljödebattören Stefan Edman om behovet av en förundransrevolution. Skådespelerskan Sofia Berg Böhm reciterar och sjunger klezmer, visor och klassiskt med Semmy Stalhammer (fiol), Miriam Oldenburg (dragspel) och Isabel Blommé (cello).

Söndagen den 23 augusti klockan 10.00 -15.00
inbjuder vi till Seminarium i Sigridslunds skola kring sommarens tema:
Har vi ett språk för det som sker med vår jord?
Stefan Edman inleder ett samtal där vi utvecklar de tankar som presenteras under sommarens framträdanden i Årdala Kyrka. Årdala Rådslag är tänkt att verkligen erbjuda utrymme för samtal, därför samlas vi till cafésamtal efter varje föreställning i kyrkan. Men seminariet blir ett unikt tillfälle att gå djupare och att diskutera med samtliga av sommarens föredragshållare och några av artisterna, medlemmar i Kulturföreningen Gammelgården; Agneta Pleijel, Ulrika Knutson, Anita Goldman, Ylva Eggehorn, Marika Lagercrantz m.fl.

Samtliga biljetter (även till seminariet) finns att köpa på Biblioteket i Flen, Kullbergs Bokhandel i Nyköping, Kulturbutik på Kriebsensgatan 8 i Eskilstuna samt Söderbokhandeln på Götgatan 37 i Stockholm.

Eventuella restbiljetter säljs vid kyrkan från 15.00 på föreställningsdagarna. Biljettpris 120:- inkluderar kaffe & kaka.

Kontakt:
Anita Goldman