Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige samt uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete.

Förstapriset om 150 000 kr delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp. Dessutom delas två hederspris om 50 000 kr vardera ut. Är vinnarbidragen ännu opublicerade blir de utgivna med gängse royalty.

Vem kan tävla?

Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag. För redan utgivna titlar gäller att utgivningen ska ha skett under innevarande tävlingsår (2018) samt på Studentlitteratur.

Sista inlämningsdatum 3 april
Tävlingen är öppen för bidrag till och med 3 april. Vinnarna offentliggörs 14 juni. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Prisutdelning i september
Prisutdelningen sker i Stockholm i mitten av september i samband med Studentlitteraturs årliga mingelfest för författare knutna till förlaget. Pristagarna bjuds även på en efterföljande middag på en välrenommerad restaurang för att ytterligare firas för sina insatser.

Tidigare vinnare

Sedan Kurslitteraturpriset instiftades 2009 har vi belönat bidrag inom så vitt skilda ämnen som medicinsk mikrobiologi och immunologi, språklig sårbarhet, redovisning, byggledning och världens litteraturer. Prisbelönta titlar har fyllt luckor i kurslitteraturen, myntat nya begrepp och haft pedagogiskt nytänkande upplägg.

År 2017 gick förstapriset till Modern industriell ekonomi av Mats Engwall, Anna Jerbrandt, Bo Karlson och Per Storm, en modern lärobok som tar både undervisningen i och förståelsen för industriell ekonomi in i framtiden.

2017 års hederspriser tilldelades Omvårdnad & äldre av Kerstin Blomqvist, Anna-Karin Edberg, Marie Ernsth Bravell och Helle Wijk samt Avtal av Rolf Dotevall.

Vill du veta mer?
För mer information om Kurslitteraturpriset, kontakta Helena Åsbrink på 046-31 23 56 eller helena.asbrink@studentlitteratur.se.