Jonas Hall vinner lärarpriset Guldäpplet

Jonas Hall, lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet i Norrtälje har utsetts till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet för sitt engagerade arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera i matematiken med djupare förståelse och bättre resultat som mål.

Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning, arbetar för att inkludera alla elever och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. När pristagarna offentliggjordes på Skolforum den 31 oktober, stod Jonas Hall, lärare och författare till Handbok för matematisk modellering med GeoGebra som vinnare av första pris.

Utvecklar och utmanar elevernas förmåga
Jonas Hall mottog priset för sitt arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera med matematikens objekt som tal, figurer och relationer och tränga in i dessas natur med djupare förståelse och bättre resultat som mål. Jonas Hall bidrar kontinuerligt till det gemensamma samtalet kring didaktik och matematik i sociala medier och genom föreläsningar och användargrupper och för resonemang med kollegor på den egna skolan liksom med kollegor inom och utom landet.

– För oss på Studentlitteratur är det viktigt att uppmärksamma de lärare som på inspirerande sätt använder och delar med sig av de möjligheter IT ger i klassrummet. Därför är det särskilt roligt att Jonas Hall, som är en av våra författare, vinner första pris, säger Ronny Pettersson, förlagschef på Studentlitteratur.

Se samtliga pristagare på DIU:s webbplats.

Om Lärarpriset Guldäpplet
Guldäpplet är ett lärarstipendium. Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning, arbetar för att inkludera alla elever och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne. Juryn består av Stiftelsen DIU, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Gleerups Utbildning AB, Netsmart AB, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB, Studentlitteratur AB samt de två senaste årens Guldäpplepristagare och professor Åke Grönlund, Örebro universitet.