Tjörn Runt by Cowi. Foto: Dan Ljungsvik

Imorgon går startskottet för 61:a upplagan av Tjörn runt by Cowi

Imorgon går startskottet för Tjörn Runt by Cowi, en av Sveriges meds klassiska segeltävlingar. Årets upplaga samlar en blandning av rutinerade tävlingsseglare och entusiastiska familjeseglare, som alla tävlar på samma bana under lika förutsättningar. Cowi är stolt titelsponsor för detta evenemang som lockar deltagare och åskådare från när och fjärran.

Kappseglingen
I år införs en omvänd startordning, där båtar med lägst SRS startar efter flerskrovsbåtarna. Starten sker på Askeröfjorden, och banan går medsols med målgång på Stigfjorden utanför Skåpesund. Vädret ser lovande ut för kappseglingen med vindar på 5-7 meter per sekund.

Hundratals åskådare brukar följa kappseglingen. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och naturligtvis vid Tjörnbron.

- Stenungsunds Segelsällskap och tävlingsledningen hoppas att alla får en kul dag på vattnet. Vi ser fram emot att träffa alla på prisutdelningen på Tjörnbro Arena som avslutning på en fin dag på havet, säger tävlingsledaren Patrik Johansson.

Fler anmälda båtar i år
I år är vi extra glada över att välkomna fler deltagare än tidigare. Hittills har 228 båtar anmält sig, varav 205 tävlar på Classic-banan och 23 på Cruising-banan. Anmälan stänger vid midnatt så fler båtar kan tillkomma.

Startfältet inkluderar en rad välkända seglare och tidigare vinnare, såsom förra årets totalsegrare Petter Gustafsson och 2023 år segrare Jonas Granhed. Andra namn att hålla ögonen på är Anders Dahlsjö, Erik Krister, Peter "Blur" Gustavsson, Hans Oskarsson, Eivor Knutsson, Beata Törneman och Johnie Berntsson samt Urban Ristorp som vann start- och målövningen i går, Bland de lokala favoriterna finns Hans Johansson och Evan Thorsson, som båda har rik erfarenhet från tidigare Tjörn Runt-tävlingar.

Entypsbåtar i fokus
Enbåtstypbåtarna dominerar även i år tävlingen, med IOD-seglarna i spetsen med 13 anmälda båtar. H-båt och Smaragder har vardera åtta anmälda båtar, medan Expresserna har sju.

Skepparträff och prisutdelning
Skepparträffen hålls ikväll, klockan 20.30 på Stenungsunds Segelsällskap. Prisutdelning för Tjörn by Cowi äger rum imorgon, klockan 21.00 på Tjörnbro Arena i samband med regattamiddagen. Priser kommer delas ut till de bästa placeringarna i respektive startgrupp samt till totalsegraren.

Följ tävlingen
Tävlingen startar klockan 09.00 på Askeröfjorden, strax norr om Tjörnbron. Flerskrovsbåtarna startar först, följda av de långsammare båtarna. De snabbaste båtarna startar cirka klockan 10.00, och sist ut är cruising-klassen. Mellantider för alla deltagare rapporteras vid Vannholmen för de som passerar innan klockan 20.00.

För åskådare rekommenderas platser som Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och naturligtvis Tjörnbron för bästa upplevelse. Vi har speakers på Almön och i Kyrkesund som ger löpande information om deltagarna. Här får du tips om bra platser där du följa årets upplaga av Tjörn Runt by COWI.I år har vi även en elbåtsuppvisning som startar klockan 08.50.

Resultaten hittar du här.

Detaljerat program för Tjörn Runt-veckan
För att se det fullständiga och detaljerade programmet för Tjörn Runt-veckan, vänligen besök detaljerat program för Tjörn Runt-veckan 2024.

Steg mot en grön framtid
Stenungsunds segelsällskap fortsätter sin satsning på hållbarhet genom att successivt byta ut sina följebåtar till eldrivna alternativ. I år anordnas för andra gången elbåtsuppvisningen E-Power Run, där elbåtar visar upp möjligheterna med miljövänlig teknik.

Tjörn Runt by COWI stöds av partners som spelar en avgörande roll i evenemangets framgång. Vi är stolta över att samarbeta med COWI (titelpartner), Tjörnbro Arena, Stenungsbaden Yacht Club, Stendahls Bil, Stenungsunds Hamntjänst, Båtmässan Göteborg, Liros Ropes, Vinn Group, Almö Livs, Turistrådet Västsverige, Search Magazine, Almö Livs, Peab, NV Verlag, Cramo, Stenungsunds Bud, Södra Bohuslän Turism och Svenska Seglarförbundet.

För mer information, kontakta:
Tävlingsledare: Patrik Johansson. 070-987 02 43
Besök www.stss.se.