Anders Dahlsjö vinner Tjörn Runt by Cowi 2024

Anders Dahlsjö tog hem segern i Tjörn Runt by Cowi 2024

Den 61:a upplagan av Tjörn Runt by Cowi blev en fartfylld dag fylld med spännande kappsegling och idealiska väderförhållanden. Anders Dahlsjö, seglande i sin Dominant 105 Lady Godiva, tog hem totalsegern i år. Anders som tävlar för Lerkils Båtsällskap har tillsammans med sitt team – Jens Svanvik, Mikael Wassmur, Emma Sundén, Henrik Persson, Nils Bjerkås, Martin Krite och Viggo Wassmur – gjort en fantastisk segling.

Med sydvästliga vindar på cirka 6-8 m/s kunde tävlingen genomföras under perfekta förhållanden - en härlig dag på havet för alla seglare.

- Det har varit en trevlig dag, och vi är glada att väderprognosen stämde med de sydvästliga vindarna på cirka 6-8 m/s. Vi tror att alla seglare har haft en underbar dag på sjön, säger tävlingsledaren Patrik Johansson.

Med fler anmälda båtar än tidigare år deltog 230 båtar, varav 210 korsade mållinjen. En nyhet för i år var den omvända starten, där de långsammaste båtarna startade efter flerskrovsbåtarna. Starten skedde på Askeröfjorden, och banan fortsatte medsols med målgång på Stigfjorden utanför Skåpesund.

Hundratals åskådare följde kappseglingen från olika platser runt Tjörn. De bästa utsiktsplatserna var vid Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och Tjörnbron.

Prisutdelningen för Tjörn Runt by Cowi hölls på Tjörnbro Arena, där priser delades ut till de bästa placeringarna i varje startgrupp, totalsegraren samt vandringspriser.

Resultaten hittar du här:

Nästa Tjörn Runt går av stapeln den 16 augusti 2025, som alltid den tredje lördagen i augusti.

Tjörn Runt by COWI stöds av partners som spelar en avgörande roll i evenemangets framgång. Vi är stolta över att samarbeta med COWI (titelpartner), Tjörnbro Arena, Stenungsbaden Yacht Club, Stendahls Bil, Stenungsunds Hamntjänst, Båtmässan Göteborg, Liros Ropes, Vinn Group, Almö Livs, Turistrådet Västsverige, Search Magazine, Almö Livs, Peab, NV Verlag, Cramo, Stenungsunds Bud, Södra Bohuslän Turism och Svenska Seglarförbundet.

För mer information, kontakta:
    Tävlingsledare: Patrik Johansson. 070-987 02 43
    Besök www.stss.se.