Strömmingsloppet Vaxholm – ett miljömärkt löparlopp

Löparloppet Strömmingsloppet, som går den 12 maj 2012 i Vaxholm, är ett miljömärkt event av stiftelsen Håll Sverige Rent. Strömmingsloppet var det första löparlopp i Sverige som fick denna märkning.

- Det är en självklarhet för oss att medverka till en bättre miljö, därför är Strömmingsloppet ett Miljömärkt event, säger Nicole Rimér som är miljöansvarig för Strömmingsloppet. Strömmingsloppet blev det första löparlopp i Sverige som fick Håll Sverige Rents miljömärkning. Det är vi mycket stolta över.

Miljömärkt event sedan 1999
Håll Sverige Rent har miljömärkt event sedan 1999, men aldrig tidigare ett löparlopp. Det hela började med att O-ringen och Vätternrundan tog kontakt med Håll Sverige Rent för att få hjälp med deras miljöarbete kring tävlingen. Det handlade främst om hur de skulle hantera allt skräp som hamnar längs banan.

- De ville att vi skulle skapa ett bra verktyg för att få struktur på deras miljöarbete, berättar Simon Strandvik, projektledare för Miljömärkt Event, och utifrån det utvecklades märkningen Miljömärkt Event.

Numera, sedan hösten 2011, heter märkningen Miljömärkt Event (tidigare Miljödiplomerat arrangemang). Miljömärkningen handlar mycket om att förbättra det som är möjligt och det är många delar som överses.

- Hantering av avfall, transport till och från eventet, vilka varor och el som köps in och bullernivå, är några exempel som vi tittar på, säger Simon Strandvik. Vad som krävs för att uppfylla kriterierna kan skilja sig kraftigt från evenemang till evenemang. Det viktiga är att det finns en miljövision, -plan, som arrangörerna följer. Planens främsta syfte är att inspirera alla parter att sträva åt samma håll.

Strömmingsloppet arbetar med miljöfrågor
Strömmingsloppet började titta på miljöfrågor redan första året som löparloppet startades. Arrangörerna ville att, i möjligaste mån, minimera miljöpåverkan i staden och naturen före, under och efter löparloppet.

-Vi arbetar med en extern organisation, som Håll Sverige Rent, i vårt miljöarbete för att våra deltagare, besökare och Vaxholms invånare ska känna att vi tar ansvar för miljön, säger Nicole Rimér.

-Ett miljövänligt lopp arbetar för att minimera belastningen på miljön i närområdet genom att aktivt arbete kring miljöfrågor, säger Simon Strandvik, således gör även Strömmingsloppet det. Ju större evenemanget blir desto viktigare blir det med dessa frågor, därför är det bra att ha en bra grund från början.

Fördelarna för evenemanget med att arbeta med miljöfrågor är att evenemanget upplevs bättre än andra evenemang, enligt undersökning från ett av de evenemang som Håll Sverige Rent har miljömärkt, som inte arbetar med dessa frågor. Men den stora fördelen är att besökarna kan känna sig trygga att arrangören tar sitt ansvar för miljön.

- Att Strömmingsloppet är ett miljömärkt event genom oss, ger många fördelar för Vaxholm, säger Simon Strandvik. Allt du gör påverkar naturen, det är klart man vill ha ett fint och vackert Vaxholm. Ett miljövänligt lopp arbetar för att påverka så lite som möjligt. Det bästa är givetvis att inte ha ett event över huvudtaget, men det gäller att ha rimliga åtaganden för att göra det bästa av situationen.

Tänk på miljön!
Slutligen så uppmanar Strömmingsloppet alla som besöker Vaxholm den 12 maj 2012 att slänga ditt skräp i rätt behållare som finns utplacerade längs med banan och på Lägret. Lämna bilen hemma och ta istället båten, bussen eller samåk för att komma till Vaxholm.

STRÖMMINGSLOPPET TACKAR FÖR DIN HJÄLP!

--------------------------------------------------

FAKTA Strömmingsloppets miljösteg:

• Kommunicerar att deltagarna undviker att köra bil till och från tävlingen – uppmanar deltagarna att ta färja eller buss istället.
  • Fyller goodiebag med miljömärkta, hälsosamma, närproducerade och ekologiska produkter, i möjligaste mån.
  • Trycker affischer på miljöpapper.
  • Använder medaljer från Sporrong som är gjorda av återvunnen metall.
  • Använder kommunal el.
  • Tänker på bullernivån, använder färre högtalare.
  • Strävar att samarbeta med sponsorer och företag som har en miljöprofil eller en ambition att bli mer miljövänliga. Vi kommunicerar vår miljöprofil med våra samarbetspartner.
  • Vi har en miljöplan
  • Delar av styrelsen är miljöutbildad hos HSR.
  • En huvudansvarig för miljöfrågor.
  • Använder SITA, som är auktoriserad mottagare, som tar emot returavfall.
  • Årliga kontroller via HSR att vi strävar hela tiden att bli bättre.

FAKTA Håll Sverige Rent (HSR, www.hsr.se):

• HSR i dess nuvarande form startades 1983, då Naturvårdsverket och Returpack gick ihop. Visionen är ”ett skräpfritt Sverige”
  • Kampanjerna för miljön har dock pågått sedan 1963, då hette det ”Håll naturen ren”.
  • HSR arbetar med en rad olika kampanjer och projekt för att minska nedskräpning. En del av projekten är finansierade EU-projekt, som ex projektet Blå Flagg. Blå Flagg handlar om att miljömärka stränder.
  • HSR har även numera egna återkommande projekt och kampanjer, inte som tidigare bara genom myndigheter, t ex  Skräpplockardagar och deras miljömärkning. Ex på en kampanj är HSR:s samarbete med Länsförsäkringarna där de hämtar skräp gratis hos försäkringstagarna.
  • HSR har stiftelseändamålen att minska nedskräpningen, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten.

TEXT: Helena Thunblad / Thunblad & Son