Du har chansen att vara med och skapa löparhistoria!

Kom och motionera i vårvacker skärgårdsmiljö. Banan sträcker sig igenom 10 km snirklande vägar runt om Vaxholms kustnära löparstråk. Du bestämmer själv ditt tempo! Varför inte ta det lugnt och gå runt de 10 km som banan sträcker sig om du känner att du vill vara med men inte mektar med löpningen. Vi vill att du kommer och njuter av den härliga miljön. Om du är en avanserad löpare har banan även för dig mycket att ge. Det är en tuff men vacker mil med blandad terräng.

Dag: Lördagen den 14 maj 2011

Klasser: 5 km & 10 km

Start: kl 11.00

Vart: Starten sker vid Lägret (gröna parken bredvid Vaxö skola) i Vaxholm

Anmälningsavgift: 400:- (var av 100:- går till WaterAid Sverige)

Anmäl dig på www.strommingsloppet.se

• Strömmingsloppet och Runners world lägger 50:-  vardera för varje ny deltagare! Så för varje anmäld deltagare går det 100:- till WaterAid Sverige! www.wateraid.se
    • Vi har ekologisk dryck i vätskedepåerna från Saltå kvarn.
    • Vi valde att hyra in toaletter från ett  företag som erbjuder ett miljövänligare alternativ.
    • Alla deltagare får en ”goodie bag” som är fylld med ekologiska, närproducerade produkter och erbjudanden.
    • Annonsering trycks i minsta möjliga mån. Men när vi väljer att använda oss av pappers tryck så används miljö certisiferat papper.
    • Fina priser delas ut till bästa dam och herr i varje klass.
    • Fina priser lottas även ut bland alla övriga deltagare.

Vi tar vårt miljö arbete på allvar. Läs mer om vad vi gör för att säkerställa att just vårt motionslopp blir en av de största miljösatsningarna inom löparlopp. Gå in på www.strommingsloppet.se

En fråga vi ofta fått i samband med Strömmingsloppet är var själva namnet kommer ifrån. Det har att göra med en betydande del av Vaxholms historia som många inte har någon kunskap om. I dag är Vaxholm för de flesta ett av skärgårdens vackraste utflyktsmål dit man åker för att njuta av omgivningarna och en glass i hamnen en vacker sommardag. Men i mitten och slutet av 1800-talet var Vaxholm förknippat med fiske och framför allt strömmingsfiske. Den färska Vaxholmsströmmingen var mycket populär inne i Stockholm eftersom den levererades färsk och inte saltad. Och det var kvinnorna som rodde in till huvudstaden med fisken och rodde hem igen samma dag! 1899 kom reguljära turer med ångbåten, vilket gav en otrolig lättnad för kvinnorna. Tiden på båten kunde användas till lagning, lappning och andra sysslor och man hade krafter kvar när man kom hem.

1934 bildades Stockholm Fiskförsäljnings AB vilket innebar att fiskarna sålde sina fångster via grossist. Fram till dess hade varje fiskare sina egna lådor. Det var tidskrävande att tillverka lådor, så man var noga med att märka lådorna med brännjärn. Smeden i Vaxholm tillverkade brännjärn. Och när transporterna började gå med ångbåt blev det extra viktigt att kunna känna igen sina lådor när de lastades av vid kaj i Stockholm.

Smeden hade ett provtryck av varje brännjärn och hade alltså kunskap om vilka brännjärn som fans och vem de tillhörde. En tidig form av id-handling alltså. Priset på strömmingen har varierat genom historien beroende på hur strömmingen "gått till" och också hur konjunkturen har sett ut. Perioden 1914-1918 var snittpriset på strömming 20 öre/kg (ca 8,20 i dagens penningvärde). 1918 sålde fiskarna i Vaxholm strömming för 77 400 kronor (ca 3 164 000 kr i dagens penningvärde).

I Vaxholm finns det en lång tradition där människor som haft fiske som heltidssysselsättning, men många har fiskat på deltid och parallellt drivit jordbruk eller arbetat i skogen eller på Vaxholms fästning. 1931 fanns det i Vaxholms kommun 44 heltidsfiskare och 13 med fiske som binäring. I Norrhamnen bodde vid 1900-talet 8 fiskarfamiljer och med alla redskap, nät på tork, strömmingslådor och annat kan man lätt föreställa sig hur livligt det var där.

Hur mycket strömmingen faktiskt har betytt för Vaxholm genom historien är nog kunskap som många i den yngre generationens vaxholmsbor inte har. Därför känns det extra roligt att döpa en helt ny och folklig löpartävling efter en näring som så starkt förankrad i Vaxholm historia. Som kuriosa kan nämnas att det i seriösa historieböcker på 1930 talet stod att vi vann 30-åriga kriget därför att soldaterna åt saltströmming. Saltströmmingen behöll näring och vitaminer och kunde sparas länge. Kanske ett sätt att förbereda sig inför Strömmingsloppet?!

Vaxholms hembygdsmuseum

I museet vid Blombergska udden i Norrhamnen- Vaxholm finns bla en utställning med föremål som handlar om stadens strömmingsfiske. Museets stolthet är en fullt utrustad långbåt med tillbehör. Där finns även en inredd stuga som visar en fiskarfamiljs liv.

• kastellet
  • strömming
  • miljövänligt
  • ekologiskt
  • sjönära
  • ipicos chipsyste
  • motionslopp
  • 10 km
  • blossom
  • eko
  • löpartävling
  • miljödiplomerat
  • roslagen
  • runnersworld
  • skärgård
  • vaxholm
  • wateraid sverige

• Stockholm

Lördagen 14 maj har du chansen att vara med och skapa löparhistoria. Då går starten för den första upplagan av Strömmingsloppet - Ett miljövänligare motionslopp - i ett vårvackert Vaxholm. Du kan välja att springa 5 eller 10 km. Banan är lagd så att det blir en vacker men utmanande runda för alla deltagande. Kom och spring i ditt eget tempo och utmana dig själv eller grannen!

Anmäl dig på:www.strömmingsloppet.se

Vackert, miljövänligt och inspirerande!

Väl mött!

Nicole Rimér

Presskontakt Grundare & en av arrangörerna Grundare av loppet, är en av de tre arrangörerna och miljöansvarig 070-6567733