Strömmas klassiska tur Tusen Öars Kryssning firar 30 år – Heldagskryssning med matupplevelse komponerad av Jesper Taube

I sommar firar Strömma 30-årsjubileum för en av gästernas favoriter - Tusen Öars Kryssning. Sedan starten 1994 har M/S Waxholm III, ledd av det passionerade krögarparet Jesper Taube och Maria Svensson, tagit resenärer på en oförglömlig heldagstur genom Stockholms vackra ytterskärgård.

En av Strömmas mest populära kryssningar är den exklusiva elva timmar långa Tusen Öars Kryssning, som i juli firar 30 år. Heldagsturen tar gästerna genom Stockholms inner- och ytterskärgård med besök på tre av de mest ikoniska öarna med varierande landskap. Grönskande ön Kymmendö är det första stoppet på turen. Resenärer får under en guidad promenad bekanta sig med August Strindbergs tidigare sommartillhåll, som blev hans inspiration till boken “Hemsöborna”. För det andra stoppet lägger fartyget till vid klippiga naturreservatet Bullerö, där mycket av öns natur skymtas i Bruno Liljefors välkända målningar. Sista stoppet är vid seglarparadiset Sandhamn, med caféer och restauranger längs med bryggorna och där gångvägarna kantas av pittoreska hus och trolska tallskogar.

Kryssningen är ett heldagsäventyr som leds av fartygets egna guide och erbjuder en noggrant komponerad matupplevelse till havs. Jesper Taube, son till Sven-Bertil Taube och barnbarn till Evert Taube, är en välkänd krögare som har hållit på med matlagning sedan barnsben och drivit restaurangen på M/S Waxholm lll lika länge som turen har funnits.

— Att fira 30 år med Tusen Öars Kryssning är en milstolpe för oss på Strömma. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna unika upplevelse i Stockholms skärgård, som uppskattas av så många och som faktiskt är en av våra mest populära turer, säger Peter Henricson, Sverigechef på Strömma.

Den 28 juni är det dags att fira Tusen Öars Kryssning 30 år, vilket görs i samband med årets första tur från Nybrokajen med avgång klockan 09.30. Gästerna kommer att bjudas på ett jubileumsfirande med somrig födelsedagsbakelse, dragspelsmusik på fördäck och en festlig flaggning ombord.

Om M/S Waxholm III
M/S Waxholm III byggdes 1903 under namnet ”Skärgården” och har sedan dess haft en rik och varierad historia. Ursprungligen trafikerade hon Stockholms norra skärgård och blev känd som en pålitlig skärgårdsbåt. Strömma tog över fartyget 1990 för renovering och sedan sommaren 1994 är M/S Waxholm III tillbaka i skärgårdstrafik och erbjuder den populära heldagsutflykten Tusen Öars Kryssning. M/S Waxholm III kallas numera "den riktiga klassiska skärgårdsbåten" och är en storfavorit bland Strömmas gäster. Fartyget erbjuder två matsalar, en större och en mindre, samt eleganta salonger på både huvud- och övre däck. Genom åren har M/S Waxholm III också varit en populär plats för bröllop, födelsedagsfester, julbord och företagsevenemang.

För mer information om Tusen Öars Kryssning, besök stromma.se

Om du vill delta under firandet av Tusen Öars Kryssning i samband med premiärturen den 28 juni, kontakta: josefine.mansson@wenderfalck.com

Stromma is the leading provider of experiences within sightseeing in Northern Europe. Stromma offers experiences that aim to give every single guest lifelong memories. These experiences focus on sightseeing tours, entertainment and activities for tourists, local residents and companies. Stromma has a history dating back to 1809 with a strong tradition of historic and cultural values. Today Stromma operates in 13 destinations; Amsterdam, Utrecht, Berlin, Copenhagen, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Gothenburg, Malmö and Helsinki. Stromma’s 15 brands include the well-known names Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, but also unique experiences like Birka (the Viking City), A’dam Lookout and Vaxholms Kastell. Read more on www.stromma.com.