2 juni 2009

Strömma kommenterar regeringens lagrådsremiss om offentlig säljverksamhet.

"Vi är glada över att regeringen nu kommer till skott i denna viktiga fråga, trots det kompakta motståndet från kommuner och landsting." Det säger Strömmas koncernchef Jan Larsén i en kommentar till den remiss som regeringen nu lämnat till lagrådet, med sikte på nya regler till årsskiftet.

Enligt lagförslaget kan företag be Konkurrensverket att begära verksamhetsförbud i Stockholms Tingsrätt mot kommuner vilka bedriver säljverksamhet som snedvrider konkurrensen. Konkurrensverket har fått extra anslag för att kunna handlägga förväntade flodvågor av ärenden. Om man inte vill ta ett klagomål till domstol, så kan företaget självt eller dess branschorganisation väcka talan på egen hand.

Lagförslaget går betydligt längre än EU:s redan befintliga regler om statsstöd. Enligt dessa kan de som tagit emot stöd bara tvingas återbetala dem. Men enligt de nya svenska reglerna kan verksamheten som sådan förbjudas.

Kommuner och landsting säljer varor och tjänster för 170 miljarder om året inom en lång rad branscher. En av dem är turismen, där ett åttiotal kommuner bedriver resebyråverksamhet.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart

Tel: 0708-94 76 34, e-post: jan.larsen@stromma.se

Varumärken som ingår i Strömmakoncernen är: Cinderellabåtarna, City Sightseeing, Copenhagen & Malmö à la carte, Destination Stockholm, Ekman Buss Flexibussitet, EkmanResor, Fjällexpressen, F.O-Resor, Göta Kanal, Hemavan Tärnaby, Interbus, Lindholm Cruise Service, Lindholm Shipping, Nya Älvsborgs Fästning, Open Top Tours, Paddan Sightseeing, Riksgränsen, Rundan, Stockholm Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Svensson Shipping och Vaxholms Kastell.