Strejk stoppar Stockholm Sightseeings rundtursbåtar

Vid midnatt, natten mellan 12 och 13 maj, går fartygsbefäl i Stockholms skärgårdstrafik ut i strejk. Konflikten omfattar tolv av Strömma Turism & Sjöfarts fartyg – däribland Stockholms Sightseeings tio rundtursbåtar. Strejken drabbar upp till 3 000 besökande i Stockholm dagligen – däribland många skolklasser och utländska turister. Majoriteten är på tillfälligt besök och har inga möjligheter att boka om till senare datum. För Strömma Turism & Sjöfart AB, där Stockholm Sightseeing ingår, innebär strejken ett mycket kännbart ekonomiskt avbräck. Sommaren, särskilt maj, är högsäsong för turistnäringen. Dessa viktiga månader står för merparten av företagets intäkter – intäkter som inte är möjliga att hämta in senare. - Vi är mycket besvikna att Fartygsbefälsföreningen valt att gå i strejk i detta läge. Ska vi kunna fortsätta som privatägt företag måste befälens krav ställas på rimliga nivåer, säger Jan Larsén, vd för Strömma Turism & Sjöfart AB. Bakgrunden till strejken är Sveriges Fartygsbefälsförenings krav på löneökningar på drygt 13 procent under en treårsperiod, vilket kraftigt överstiger de ca 10 procent som andra grupper på den svenska arbetsmarknaden har träffat avtal om. - Jämfört med till exempel sjuksköterskorna har fartygsbefälen bra villkor. Lönerna ligger i genomsnitt på ca 30 000 kronor i månaden för 36 timmars arbetsvecka. Därtill utgår 29 semesterdagar, full sjuklön utan karensdagar under 90 dagar och möjlighet att gå i pension vid 60 års ålder, säger Jan Larsén. Medlarna i konflikten har presenterat ett bud som arbetsgivarna, genom Almega Tjänsteföretagen, sagt ja till. Sverige Fartygsbefälsförening har däremot avvisat förslaget till uppgörelse. Fartygsbefälen i skärgårdstrafiken kräver motsvarande villkor som för befäl i storsjöfarten. Men skillnaden i utbildning och arbetsvillkor är betydande. För befäl i skärgårdstrafiken räcker det med ett halvårs högskoleutbildning, medan det krävs fyra år för att framföra atlantgående fartyg. De senare är dessutom borta från hemorten långa perioder, medan fartygsbefäl i skärgårdstrafiken kan komma hem till familjen när arbetet avslutats för dagen. De av Strömmas fartyg som berörs av strejken är Delfin I, Delfin II, Delfin IV, Delfin V, Delfin IX, Delfin X, Delfin XI, Delfin XII, Djurgården 4, Djurgården 7, alla i Stockholm, samt Hebbe Lelle och Carl Michael Bellman i Göteborg. Företagets övriga fartyg påverkas inte av konflikten. Information om vilka turer som påverkas på grund av fartygsbefälsföreningens strejk finns på Strömmas hemsida, www.stromma.se samt vid bolagets biljettkontor och bryggor. För ytterligare information kontakta: Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart AB, 0708 – 947634.