Strejk slår hårt mot privata företag inom Stockholmsturismen

Vid midnatt den 13 maj gick ett mindre antal fartygsbefäl i Stockholms skärgårdstrafik ut i strejk. Eftersom de har nyckelpositioner får strejken stora konsekvenser, både personellt och ekonomiskt. Ett hundratal anställda; matroser, serveringspersonal och försäljare inom Strömma Turism & Sjöfart AB kan inte längre utföra sina ordinarie arbetsuppgifter.

Strejken för Stockholm Sightseeings rundturstrafik drabbar också upp till 3 000 besökande i Stockholm dagligen - däribland många skolklasser och utländska turister. Majoriteten är på tillfälligt besök och har inga möjligheter att boka om till senare datum.

För Strömma Turism & Sjöfart AB där Stockholm Sightseeing ingår, innebär strejken ett mycket kännbart ekonomiskt avbräck. Sommaren, och särskilt maj, är högsäsong för turistnäringen. Dessa viktiga månader står för merparten av företagets intäkter. För varje dag strejken pågår förlorar företaget upp till en halv miljoner kronor i intäkter, som inte är möjliga att hämta in senare.

- Men det är inte bara vi, utan ett flertal småföretagare som är beroende av en fungerande båttrafik på Stockholms vatten. De kommer inte att klara sig många dagar om konflikten fortsätter. Det gäller allt från hantverkare på Fjäderholmarna till operatörer av olika fartygsuppgifter. säger Jan Larsén, vd för Strömma Turism & Sjöfart AB.

En effekt av strejken är att båtbolag som saknar kollektivavtal med Fartygsbefäls- föreningen får fritt fram när företag som har kollektivavtal är uttagna i strejk av facket.

-Strömma är i likhet med andra privata båtbolag dessutom helt beroende av passageraravgifter för sin överlevnad. Detta till skillnad från den av landstinget upphandlade båttrafiken i Stockholms skärgård som är skattesubventionerad till 70 procent, säger Jan Larsén.

Bakgrunden till konflikten är Sveriges Fartygsbefälsförenings krav på löneökningar på totalt 13 procent under en treårsperiod, vilket vida överstiger de 10,2 procent som andra grupper på den svenska arbetsmarknaden har fått. Jämfört med till exempel sjuksköterskorna har fartygsbefälen bra villkor. Lönerna ligger i genomsnitt på ca 30 000 kronor i månaden för 36 timmars arbetsvecka. Därtill utgår 29 semesterdagar, full sjuklön utan karensdagar under 90 dagar och möjlighet att gå i pension vid 60 års ålder.

För ytterligare information kontakta:

Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart AB, 0708-947634
Peter Henricson, Divisionschef Strömma Stockholm, 0708-947633