Rekordår för vinterturismen och vintersightseeing

Vinterturismen har ökat rekordartat i Stockholm under de senaste fem åren. - För några år sedan körde vi båtsightseeing fram till mitten av oktober, säger Peter Henricson, chef på Strömmas Stockholmsdivision. Numera kör vi till och med på jul- och nyårsafton.Förra året åkte över 200 personer på julafton. Tyskar, britter och norrmän toppar numera tillsammans med amerikanarna listan över vinterbesökare. Det är det billiga priset på flygresor som gör att allt fler kan välja Stockholm som resmål. - Vi har haft en ökning med 58 procent sedan 2003 när det gäller turister från Tyskland , säger Ann-Charlotte Jönsson på Stockholm Visitors Board. I samma takt ökar båttrafiken. Stockholm Winter Tour startades av Stockholm Sigtseeing som ett experiment i januari för snart tre år sedan. Då kördes bara helgturer. Numera går båtarna varje dag. De flesta turister tycker att det är enormt exotiskt att åka skärgårdsbåt mitt i vintern. Många länder saknar skärgård. -Det finns också mycket annat som fascinerar våra resenärer, säger Peter Henricson. Kineserna är enormt intresserade av Hammarby Sjöstad och modern arkitektur medan andra tycker att isbrytning med m/s Angantyr är spännande. - Vi tar det som ett gott betyg, säger Peter Henricson. Stockholm Winter Tour avgår dagligen från Strömkajen, information finns på www.stockholmsightseeing.com. Pressbilder finns att hämta på www.stromma.se under pressinfo. För mer info kontakta: Carina Elgendahl, Stockholm Sightseeing 08-587 140 26, 070-301 62 50 carina.elgendahl@stromma.se Stockholm Sightseeing arrangerar sightseeingturer med båt i Stockholm och ingår i Strömma Turism & Sjöfart AB, ett snabbväxande rese- och turism företag som främst fokuserar på upplevelser av olika slag. Förutom Stockholm Sightseeing ingår bl a Strömma Kanalbolaget, Cinderellabåtarna, Vaxholms Kastell med Badholmen, Interbus, Paddan och Börjessons verksamhet i Göteborg, Göta Kanal rederiet, Lindholm Shipping, samt egna fjällanläggningar i Hemavan/Tärnaby och Riksgränsen i Strömma Turism & Sjöfart AB. Mer information www.stromma.se