Göteborg

2009-04-28

Nya teman lockar nya gäster till Göta Kanal!

Förra årets teman med närproducerad mat & dryckesprovningar ombord på utvalda turer skapade ett stort intresse och inför säsongen 2009 utökas antalet kryssningar rejält. Vinkännaren Christer Pernstams spanska vinprovningar liksom de whiskyprovningar som görs tillsammans med Svenska Mackmyra har skapat ett så stort intresse under helgerna i maj att turlistan med dessa långweekend-kryssningar har utökats till att även omfatta avgångar i augusti och september.

Helt nytt för i år är de hälsoinriktade tvådagars kanalresor som genomförs i augusti tillsammans med kroppsterapeuten Elisabeth Ericson. Förutom massage ombord ingår en längre cykeltur med picknick samt bad och bastubesök i det gamla glasbruket i Borensberg. Kvällarna avrundas med en mindre vinprovning ombord.

- Satsningarna på nya koncept och färre dagar ombord görs för att svara upp mot en ny generation gäster med större krav på aktivitet och innehåll säger rederichefen Håkan Gullberg. Dock håller fortfarande den klassiska kanalresan mellan Göteborg - Stockholm greppet om de utländska gästerna där matupplevelsen och de kultur­historiska värdena står i främsta rummet.

Säsongen 2009 präglas av en försiktig optimism enligt Håkan Gullberg. Amerikaner och australiensare minskar men det uppvägs av en ökning av gäster från Danmark och Tyskland. Bokningarna kommer allt senare men fartygen är fullbelagda vissa avgångar och utländska grupper har ökat avsevärt jämfört med tidigare år.

- Vår stora utmaning för 2009 är att få lika nöjda gäster som förra året då en kundundersökning visade att 98 % av gästerna ansåg att resan på Göta Kanal hade överträffat deras allra högsta förväntningar.

För mer information kontakta:

Håkan Gullberg, rederichef

Tfn: 031-80 63 10 eller 0708-94 76 43