Tatuerare som tatuerar med historiska verktyg. Foto Zaneta

Helgtips – Birka Historical Tattoo Fest 6-9 juni

Välkommen till en helg fylld med konst, historia och äventyr på Birka Historical Tattoo Fest, som äger rum den 6-9 juni. Årets festival, den andra i sin upplaga, lovar i år än mer spänning och unika upplevelser med 35 världsartister från den historiska, nordiska, keltiska, baltiska och ornamentaliska tatueringsscenen samt spännande workshops, musikupplevelser och föreläsningar.

Festivalen erbjuder inte bara chansen att få en unik tatuering av internationellt erkända artister, utan också möjlighet att delta i workshops, se musikframträdanden och lyssna till föreläsningar med ämnen kopplade till vikingatiden. För de som önskar tatuera sig rekommenderas att man bokar tid med tatuerare i förväg. Det kommer dock att finnas drop-in tider, beroende på tillgänglighet.

- Vi är stolta över att återigen välkomna besökare till Birka för att fira och visa historisk och kulturell konst genom tatueringar. Detta är en unik chans att dyka in i historiens värld på ett helt nytt sätt, säger Veronica Björkman, platschef på Birka.

Missa inte denna fantastiska möjlighet att fördjupa dig i historiens och konstens värld. Birka Historical Tattoo Fest är det perfekta tillfället för familjer och kulturintresserade att uppleva en helg som ingen annan.

Eventet äger rum på Birka vikingastaden som ligger på Björkö i Mälaren. Du tar dig till och från Birka med Strömmas båtar som avgår från Klara Mälarstrand. Under helgen är allt öppet som vanligt - man kan besöka Birkamuseet, följa med på en guidad promenad, handla i museishopen, flanera i det rekonstruerade vikingakvarteret och ta en lunch Restaurang Särimner.

Mer information om Birka och Birka Historical Tatto Fest finns på birkavikingastaden.se

För mer information: Veronica Björkman, platschef Birka, mobil: 0708 94 76 56