Samiskt informationscentrum väljer Streamio

Nu går det att med uppkoppling när som helst sitta hemma och höra och se väderkännaren Henrik Sarri, 82 år, berätta om klimatförändringar och väder. På hemsidan Dálki, www.dalki.se, använder sig Samiskt Informationscentrum av Streamio Pro för att visa filmer med väderexperter.

Dálki är ett projekt drivet av Samiskt Informationscentrum som handlar om väderförändringar och klimat. Informationen på hemsidan är i allra högsta grad intressant för alla nu när klimatförändringar är ett högaktuellt ämne. Dálki är nordsamiska och betyder just väder eller klimat.

På Dálkis hemsida möter besökaren väderexperter som ur ett personligt perspektiv talar om klimatförändringar, väder och klimathotet mot Arktis samt delar med sig av sina erfarenheter. För att på ett bättre sätt kunna sprida informationen och göra den mer tydlig, personlig och lättillgänglig valde Samiskt Informationscentrum att använda sig av Streamio Pro för att publicera berättande filmer.

- Vi ska lägga upp fler filmer och kommer absolut att använda oss av Stremio igen. Det är plattformsoberoende, enkelt och snabbt att använda. Vem som helst kan lägga upp filmer eftersom Streamio klarar av de flesta format och det är automatisk. Man behöver inte konvertera, säger Nils Gustav Labba på Samiskt informationscentrum.

Nils Gustav Labba har förut testat andra företag och tjänster men inte hittat något som är lika användarvänligt som Streamio. Filmerna med Henrik Sarri och de andra experterna ska nu också läggas upp på samer.se och i planeringen ligger även att utöka med fler filminslag. Kanske får vi i framtiden möta fler intressanta personligheter där.

- Det är jättespännande att även den nordligaste delen av vårt land börjat använda Streamio. Med hjälp av en bärbar dator och mobiluppkoppling innebär Streamios användarvänlighet att det även kan användas ute på fjället, säger Daniel Forsius, Key Account Manager på Streamio Networks.

Daniel Forsius, Key Account Manager, Streamio Networks: 08-501 109 16

Nils Gustav Labba, Projektledare, Samiskt Informationscentrum: 070-225 94 32

Om Streamio
Streamio Networks AB är ett privatägt företag inom Streaming Media. Företaget äger, driftar, vidareutvecklar och säljer det ledande filmpubliceringsverktyget Streamio. Tjänsten är ett webbaserat verktyg för publicering och administration av film över Internet. På kort tid har Streamio-verktyget visat sig uppfylla de behov som en växande marknad efterfrågar. Bland kunderna finns SAS Sverige, Röda Korset, IDG, Svenska kyrkan, Svenskt Näringsliv, Lindex, Pressbyrån, Ikea och Skistar.

Se mer på

www.streamio.se