Strawberry blir första hotellkoncernen i norden med Juicy Marbles på menyn

Strawberry blir första hotellkoncernen i norden med Juicy Marbles på menyn

Som en del i att minska sin klimatpåverkan och bli koldioxidneutrala i egen verksamhet 2030 utan klimatkompensation lanserar Strawberry ett nytt partnerskap tillsammans med Juicy Marbles. Sedan den 19 februari kan gästerna på 8 utvalda Strawberry hotell i Norden testa den nya rätten.

Juicy Marbles erbjuder en växtbaserad maträtt som till utseendet, konsistensen och smaken liknar kött. Den nya rätten på menyn beräknas generera minskade koldioxidutsläpp med 93% jämfört med en motsvarande rätt med nötkött och kommer att serveras med traditionella tillbehör som pommes frites och bearnaisesås. Tanken är att erbjuda ett riktigt välsmakande alternativ till steak frites, men med ett mycket mer hållbart protein som bidrar till minskat koldioxidutsläpp.

- På Strawberry är vi övertygade om att mat ska vara både njutbar och hållbar. Juicy Marbles representerar en banbrytande framtid för matindustrin, där vi kan njuta av lyxiga rätter utan att kompromissa med vårt engagemang för miljön och välbefinnandet. Vår vision är att erbjuda en gastronomisk upplevelse som inte kompromissar med varken smak eller kvalitet. Juicy Marbles representerar det bästa av två världar – en sensationell måltid som även är hållbar och medveten, säger Andre Johansson, Executive Chef för Norden på Strawberry.

Juicy Marbles har inte bara lyckats återskapa den autentiska köttsmaken, utan har också överträffat förväntningarna när det gäller textur och mörhet. Med hjälp av naturliga ingredienser såsom sojaprotein, rödbetssaft, acerolajuice och solrosolja skapar de en mångfacetterad och näringsrik matupplevelse.

- Juicy Marbles är en helt unik produkt som erbjuder det bästa av alla världar! En riktigt god växtbaserad "oxfilé" som både smakar gott och gör gott! Vi är väldigt stolta över att få inleda detta samarbete med Strawberry, som genom detta projekt visar vägen mot en hållbar framtid, säger Conny Swahn, VD på Kale Foods som är distributör av Juicy Marbles i Norden.

Denna övergång till växtbaserat kött markerar en viktig milstolpe för restaurangerna inom Strawberry där det ska finnas goda och prisvärda alternativ till rätter med kött och fisk. För att få gästerna att välja den nya rätten kommer de som delar med sig av sin feedback vara med att tävla om bonuspoäng motsvarande en hotellnatt på ett av koncernens hotell.

De hotell som är med i första utrullningen av den nya rätten:

• Quality Hotel Weaver (Mölndal, SE)
    • Clarion Hotel Sign (Stockholm, SE)
    • Clarion Hotel Arlanda (Stockholm/Arlanda, SE)
    • Clarion Hotel & Congress Copenhagen Airport (Köpenhamn/Kastrup, DK)
    • Quality Hotel River Station (Drammen, NO)
    • Clarion Hotel Gardermoen (Gardermoen, Oslo NO)
    • Quality Hotel Ramsalt (Bodø, NO)
    • Clarion Hotel Helsinki (Helsinki, FI)

Strawberry är en portal till ett brett utbud av hotell, mötes- och konferensfaciliteter, restauranger och spa, samt unika förmåner och partnerskap för medlemmarna. Med över 225 hotell i Norden erbjuder man hotellkedjorna Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® och Clarion Collection® Hotel och fler än 40 fristående hotell. Genom app och webbsida får gäster och medlemmar tillgång till ett universum av möjligheter, med löftet om att göra livet mer meningsfullt, fyllt av spännande upplevelser. More to explore at strawberry.se

Vera Bartholdsson

Presskontakt Creative PR Advisor +46 76 108 01 32