Från vänster: Geir Karlsen, Petter Stordalen och Christoffer Sundby

Spenn blir namnet på Strawberry och Norwegians gemensamma förmånsvaluta

Mot slutet av året lanserar Norwegian och Strawberry sin gemensamma förmånsvaluta för lojalitetsprogram, Spenn, som också blir namnet på företaget. Christoffer Sundby, idag direktör för marknadsföring och kunder på Norwegian, är tillsatt som VD att leda det nystartade företaget.

Den nya förmånsvalutan kommer att heta Spenn och kommer att kunna användas av både Strawberry och Norwegians medlemmar. I Spenn-appen kan medlemmar se sitt totala poängsaldo och använda de Spenn de har tjänat in för att boka såväl hotellnätter som flygresor. Målet är att inom kort addera fler samarbetspartners för att skapa fler valmöjligheter och mer personliga erbjudanden.

– I dag måste en medlem vanligtvis använda sina intjänade poäng hos aktörer som är anslutna till samma lojalitetsprogram. Med en gemensam förmånsvaluta kommer man att kunna samla och använda sina poäng över olika lojalitetsprogram, säger Christoffer Sundby, VD på Spenn. Han lägger till:

– Till en början är det Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram som ingår i samarbetet och använder förmånsvalutan Spenn, i tillägg till att Spenn kan tjänas ihop hos utvalda partners. Men planen är att inkludera fler ledande varumärken, vilket kommer att ge ännu fler möjligheter att tjäna och använda poäng hos olika Spenn-partners.

Christoffer Sundby kommer från tjänsten som Chief Marketing & Customer Officer på Norwegian, och har varit ledande i projektet som nu blir Spenn. Han har tidigare varit konsult på McKinsey och haft flera chefsbefattningar, bland annat som Norgechef på Circle K.

– Det här är ett viktigt steg i att ta fram en gemensam förmånsvaluta. Jag är övertygad om att Christoffers bakgrund och erfarenhet gör att han är rätt person att leda bolaget, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

– Spenn kommer att bli en gamechanger på marknaden. Vi ska inte bara ha de bästa samarbetspartnerna och erbjudanden till våra gäster och medlemmar, vi ska också ha de bästa medarbetarna. Ett visionärt projekt kräver en visionär ledare och här passar Sundby perfekt, säger Petter A. Stordalen.

Om Spenn

• Förmånsvaluta etablerat i partnerskap av Strawberry och Norwegian.
  • Spenn kan användas över olika förmånsprogram och gör det lättare för medlemmar att utnyttja bonusar.
  • Spenn lanseras i fjärde kvartalet 2024 för medlemmar av Strawberry och Norwegian Reward.
  • VD för Spenn blir Christoffer Sundby, tidigare Chief Marketing & Customer Officer på Norwegian.

Strawberry är en portal till ett brett utbud av hotell, mötes- och konferensfaciliteter, restauranger och spa, samt unika förmåner och partnerskap för medlemmarna. Med över 240 hotell i Norden erbjuder man hotellkedjorna Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® och Clarion Collection® Hotel och fler än 40 fristående hotell. Genom app och webbsida får gäster och medlemmar tillgång till ett universum av möjligheter, med löftet om att göra livet mer meningsfullt, fyllt av spännande upplevelser. More to explore at strawberry.se

Vera Bartholdsson

Presskontakt Creative PR Advisor +46 76 108 01 32