Petter Stordalen

Petter A. Stordalen förvärvar nya bolag med 350 lägenheter

Via investmentbolaget Strawberry Living ökar Petter A. Stordalen, med köpet av de största konkurrenterna i Göteborgsområdet, Personalbostäder Göteborg AB och Apartment Sweden AB, lägenhetsportföljen i Sverige. Driften av bolagen samordnas med Företagsbostäder i Sverige AB.

Inom loppet av några få månader har Strawberry Living tagit positionen som marknadsledande i Sverige på uthyrning av lägenheter i “longstay” segmentet. Nu ökar portföljen, genom köpet av Personalbostäder Göteborg AB och dotterbolaget Apartment Sweden AB, med över 350 lägenheter i Göteborg.

Det västsvenska näringslivet går som på räls, och Göteborg växer åt alla håll. Med spännande planer för stadsutveckling fram till 400-årsjubileet år 2021 och ett sprudlande kulturliv, ser vi en ström av människor som vill komma till stan. De behöver någonstans att bo. Genom köpet av Personalbostäder och Apartment Sweden förstärker vi “longstay” erbjudandet för en ny typ av besökare; de som bor borta men som önskar att känna sig som hemma, säger Petter A. Stordalen, ägare av Strawberry.

Stark tillväxtStordalens investmentbolag Strawberry Living blev i slutet av oktober i fjol presenterat som ny majoritetsägare till Företagsbostäder. Då hade bolaget 1400 lägenheter i Stockholm, Göteborg, Linköping, Lund, Malmö och Helsingborg. På tre månader har det antalet ökat till 2400, och Företagsbostäder är med god marginal marknadsledande i Sverige.

Göteborg är en av de mest efterfrågade marknaderna vi har. Varje vecka ökar invånarantalet med över 150 människor och med ett större utbud av lägenheter kan vi nu ge både existerande och nya kunder större valfrihet inom ”longstay”. Med en stark tillväxt inom flera områden i det regionala näringslivet, är det inget tvivel om att Göteborg är en stad värd att satsa på, säger Charlotte Dellblad, VD i Företagsbostäder.

De moderna lägenheterna varierar i storlek från 25 till 150 kvadratmeter och ligger utspridda i Göteborg, både mitt i stan och i omedelbar närhet till naturen. Portföljen består av både möblerade och omöblerade lägenheter och gästerna kan själva välja mellan självhushållning eller lägenheter med tillgång till servicetjänster.

Petter A. Stordalen står bakom Nordic Choice Hotels som driver 190 hotell i Norden och Baltikum. Med Strawberry Living och ägarskapet i Företagsbostäder satsas det på att med ett bredare erbjudande, som är mer i linje med dagens efterfrågan, växa ytterligare inom logi på den nordiska marknaden

Kontaktpersoner:
Daniel Stenbäck
Chief Development Officer
Nordic Choice Hospitality Group
+46 70 16 16 806

Charlotte Dellblad
Administrerende direktør
Företagsbostäder
+46 708 13 58 77

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell och närmare 17 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 34 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.