Nytt samarbete garanterar tillfälligt boende vid flytt

Garanterat boende inom sju dagar är resultatet av ett nytt samarbete mellan longstayaktören Strawberry Living och mäklarutmanaren Norban. Tjänsten riktar sig till människor som sålt sin bostad och väntar på tillträde till den nya.

Dyra och osäkra andrahandskontrakt eller boende hos familj och vänner har blivit en vanlig lösning för människor som sålt sina bostäder men ännu inte fått tillträde till den nya. Genom ett nytt samarbete mellan Strawberry Living och Norban kan nu ett tryggare och mer bekvämt alternativ erbjudas. Inom sju dagar kan de tillfälligt bostadslösa erbjudas inflyttningsbara och möblerade lägenheter.

- Vi gör nu en otroligt spännande resa tillsammans med Norban där vi som stor lägenhetsaktör med brett utbud av lägenhetstyper inte bara kan hjälpa till att lösa boenden för företags anställda utan också med våra muskler bidrar till att göra livet lättare för människor som är ofrivilligt bostadslösa i samband med flytt. Vi vet att det här är ett problem som för många förvandlar drömflytten till någonting jobbigt istället för att vara lustfyllt och spännande, säger Mattias Stengl, VD på Strawberry Living.

Den nya tjänsten “Mellanboende” är resultatet av Norbans behov av att hjälpa sina kunder med boende och Strawberry Livings rika utbud av lägenheter runt om i Sverige.

- Det här kommer göra att fler bostadsägare kommer att känna sig trygga och ta steget och sälja, vilket i förlängningen ökar rörligheten på bostadsmarknaden. Som säljare kommer du därmed kunna fokusera på att få din bostad såld, till ett bra pris och vid rätt tillfälle istället för att lägga energin på att tajma försäljningen med tillträde till den nya bostaden. Utvecklingen har dessutom varit att människor säljer sina bostäder genom vår Pre-Market där de testar marknaden och enbart säljer ifall de får ett bra pris. Det går fort och det gör att det nya boendet ännu inte är ordnat, så därför är samarbetet med Strawberry Living väldigt spännande, säger Per Hedenmark, grundare av Norban.

Tjänsten lanseras den 11 februari i Stockholm och kommer att erbjudas på fler platser inom de kommande månaderna.

För mer information kontakta:
Mattias Stengl, CEO Strawberry Living, +46 70 216 54 71, mattias.stengl@strawberryliving.se
Per Hedenmark, CEO Norban, per.hedenmark@norban.se

Strawberry Living är sveriges ledande företag inom Longstay. Med sina 3,000 lägenheter fördelade på varumärkena Part Time Home & Företagsbostäder finns man representerade i 8 städer runt om i Sverige. Strawberry Living kontrolleras av Petter A Stordalen och startades i samband med att man 2017 förvärvade Företagsbostäder AB.

Norban är Skandinaviens första hybridmäklare och har verksamhet i Stockholm och Helsingborg. Under 2020 kommer man att etablera sig i Malmö, Göteborg, Uppsala och Lund.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell och närmare 17 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 34 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.