Gå direkt till innehåll
Asymmetriska tak med solceller ger en egen karaktär och skapar bättre förutsättningar för energiförsörjningen. Fasaderna är utformade för att i framtiden kunna integrera solceller och materialval har gjorts med målet att minimera CO2-utsläpp.

Klimatsmart och tekniskt innovativ arkitektur i Tallbohov Electric Village

På uppdrag av Tornet arbetar Strategisk Arkitektur med projektet ”Tallbohov Electric Village” i Järfälla - ett högaktuellt och spännande forskningsprojekt som stöds av Boverket för hållbart och innovativt byggande av bostäder. Totalt planeras för ca 300 lägenheter och etapp 1 har redan beviljats bygglov.

I Tallbohov i Järfälla kommun utvecklas Tallbohov Electric Village, ett projekt med höga miljöambitioner med spjutspetslösningar inom AI, energi och hållbarhet. I etapp 1 utvecklas Snapphanevägen till en förtätad gata med urban karaktär som samtidigt tillvaratar områdets rika naturvärden. De fyra punkthusen om 180 lägenheter som är mjukt infogade i naturmarken har beviljats bygglov.

Tallbohov Electric Village kommer att sätta standarden för energi- och uppvärmningslösningar i framtidens energisystem. Här utvecklas en metod för flexibel energiförsörjning som med hjälp av AI vid varje tidpunkt väljer det energislag (solenergi, berg-/fjärrvärme eller köpt el) som ger lägst klimatavtryck, samt förutser behov av lagring och förbrukning av energi. I Tallbohov kommer en hållbar cirkulär livsstil att uppmuntras med hjälp av en digital plattform som ger kunskap och skräddarsydda förslag på hur de boende kan sänka klimatavtryck och främja trivsel och gemenskap. Genom att satsa på lokal, nationell och internationell kunskapsspridning om de innovativa lösningarna optimeras dessutom samhällsnyttan av projektet.

Även arkitekturen är formad för att bidra till energiproduktionen och minimera klimatavtrycket. Takutformningen ska bidra till en identitetsskapande och tydligt avläsbar arkitektur. De asymmetriska taken med solceller skapar inte bara en egen karaktär, utan fyller en viktig funktion genom att ge bättre förutsättningar för energiförsörjningen. Husens fasadkaraktär har skapats för att i framtiden kunna integrera solceller även i fasaden och material har valts med tanke på att hålla nere utsläppen av CO2. Samtidigt tar gestaltningen avstamp i befintlig bebyggelses fasadstruktur genom inslag av tegel i varma jordartstoner med varierade kombinationer av bruk. Sammantaget skapas en fin integrering i befintlig miljö.

Strategisk Arkitektur fortsätter nu arbetet med den andra etappen, två lamellhus om ca 120 lägenheter. Parallellt med detta utreds möjligheten för att lagra energin från solcellerna i form av vätgas. Ett vätgaslager skulle kunna kapa byggnadernas effekttoppar när elleveransen från externa källor har som högst klimatpåverkan – en viktig del för att ta projektet till nästa nivå inom innovation och hållbarhet.

Strategisk Arkitektur förenar människa, form och värde.
Genom en fusion av gestaltning och affärsnytta formad i nära dialog med kunden utformar vi miljöer med människan i fokus. Med cirka 65 medarbetare i Stockholm verkar vi inom områdena fastighetsutveckling, stadsutveckling, handel, bostad och interiör arkitektur. Vi skapar bestående värden genom att leverera mer än vad som förväntas av en arkitekt.

Bolaget grundades 1991, är partnerägt och har en omsättning på cirka 90 miljoner SEK. Aktuella uppdrag är bland annat ny simhall med kontor i Solna, omdaningen av NK, stadsutveckling av Bredden, utveckling av Bobergs tegelbyggnader i Gasverksområdet, nytt huvudkontor för Tele2 och nya bostäder i Västerås, Täby och Eskilstuna.

För ytterligare information, www.strategiskarkitektur.se

Göran Ekeroth

Kundansvarig arkitekt, partner 076 - 526 76 08

Joakim Bergquist är ny Hållbarhetsansvarig på Strategisk Arkitektur.

Strategisk Arkitekturs nya Hållbarhetsansvarig vill få fler att bli förändringsagenter med systemtänk

​Joakim Bergquist är ny Hållbarhetsansvarig på Strategisk Arkitektur. Han är utbildad stadsplanerare och urban designer med fokus på miljövetenskap, samt hållbara och innovativa system och har arbetat på företaget sedan 2017. Som certifierad CEEQUAL Assessor och med en bakgrund som Hållbarhetsstrateg på NCC kommer han att driva och vidareutveckla Strategisk Arkitekturs hållbarhetsarbete.

Invigningen förrättades av Victoria Parks VD Per Ekelund, Victoria Parks områdeschef Eleonor Biberg, samt Kommunstyrelsens ordförande i Linköping Niklas Borg via digital hälsning.

Miljonprogramsområdet Ryd förtätas med fokus på hållbara värden – första etappen invigd

Den 20:e november invigdes nya Parklunden i Ryd, Linköping. På uppdrag av Victoria Park har Strategisk Arkitektur genom nära dialog möjliggjort en ökning om 65% nya bostäder och en tydligare stadsstruktur som bidrar till ett tryggare, livfullare och attraktivare Ryd. Projektet är ett praktexempel på hur bostadsbristen kan lösas genom förtätning och hållbar utveckling av miljonprogramsområden.

Vi förenar människa, form och värde

Genom en fusion av gestaltning och affärsnytta formad i nära dialog med kunden utformar vi miljöer med människan i fokus. Bolaget grundades 1991, är partnerägt och har en omsättning på cirka 80 miljoner SEK. Med cirka 70 medarbetare i Stockholm verkar vi inom områdena fastighetsutveckling, stadsutveckling, handel, bostad, landskap och interiör arkitektur.

Vi är syftesdrivna, modiga värdeskapare. Vårt fördjupade förhållningssätt till strategi och vårt ständiga sökande efter insikter om uppdragens förutsättningar och mål skiljer oss från andra arkitekter. För oss är en solid, strategisk bas i det vi gör en grundförutsättning för att skapa enastående arkitektur. Genom lyhördhet och djupa insikter bygger vi våra projekt från grunden för att säkerställa att vi överträffar uppdragsgivarens förväntningar på alla plan.

Värdeskapande har alltid varit vår ledstjärna och genomsyrar vårt sätt att tänka och agera. För oss innebär värdeskapande att vi tillför något mätbart och kännbart till det vi gör – vi identifierar genomförbara värden som sedan faktiskt kan förverkligas. Vårt kommersiella synsätt stärker våra kunders affärer genom att tidigt identifiera och erbjuda värden som leder till bättre avkastning på beställarens investerade kapital. Resultatet blir fantastisk arkitektur med tydlig funktion och identitet som skapar värden för våra kunder och för samhället.

Strategisk Arkitektur

Drottninggatan 25, 11151 Stockholm