Stark besökstrend 2022 - Ovana besökare lockas till fjällen

Entreprenören Jon Wagenius, grundare av äventyrsbolaget Strapatser och hotellet Fjällbäcken Lodge, ser en stark trend som avviker från tidigare år. Trenden är att de företagen som hör av sig just nu har anställda som inte har tidigare erfarenhet av fjällen, men har en stark önskan att uppleva natur och äventyr i Funäsdalsfjällen.

De aktiviteter som lockar mest under vintern 2022/23 är fortsatt skoteråkning och skidåkning. Miljötänket är i fokus för svenskarna, och efterfrågan ökar på elsnöskoter. Tyvärr är inte tillgången i landet på eldrivna snöskotrar lika stor som efterfrågan, då ser gästerna mer efter aktiviteter med skidor under fötterna. Det innebär skidåkning i alla dess former, speciellt toppturer där man går upp på en fjälltopp för egen maskin och sedan åker utför på orörda vackra fjällsluttningar. Men även om det är många nya fjällupptäckare, så kommer alltid god mat i fin miljö vara i stort fokus.

- Det känns verkligen roligt att Funäsfjällen lockar nya grupper av besökare och det känns extra roligt att de vill uppleva naturen på nära håll genom aktiviteter. Att åka snöskoter och toppturer blir allt mer populärt förvånar mig inte, då det innebär fart och är spännande, och det verkar som det är just det svenskarna vill ha - spänning, då våra bokningar har ökat kraftigt. Att det är nya gäster i fjällen märks även på den nya trenden “ovanliga” samarbeten, då exempel Nike gjort outdoorkollektioner med Gucci. Så snart kanske tar storstan över vidderna också, då vet jag att vi guider och hotellägare får mer jobb, säger Jon och fortsätter;

- Jag ser fram emot att ta emot nya besökare så de får en säker och trygg vistelse i fjällen som kräver förberedelser, kunskap och omdöme. Men mest av allt ser jag fram emot att visa det fantastiska landskapet som jag och mina kollegor har ynnesten av att få uppleva året runt, avslutar Jon Wagenius, entreprenör och grundare av Strapatser och Fjällbäcken Lodge.

För mer information:
Jon Wagenius
070-373 09 66, info@strapatser.nu

• trender
  • funäsdalen
  • turism

Om Strapatser:
Grundades 1998 och erbjuder äventyr och sportaktiviteter som är anpassade efter årstider. Bolaget erbjuder över 35 olika aktiviteterna som består exempelvis av Offpistjakt, isklättring, mountainbiketurer, toppturer, jakt och fiske. Alla aktiviteter har guider med utbildning med stor erfarenhet.

Om Fjällbäcken Lodge:
Hotellanläggningen startades 1999 och har sedan dess tagit emot små till stora grupper om 4 till 35 personer. På Fjällbäcken Lodge kan exempelvis företagsledningar samtala ostört och storfamiljer samt kompisgäng kan få ett eget boende med service som sticker ut över det vanliga. Mycket av maten gästerna hittar på tallriken har antingen ägarna eller någon bybo plockat, fiskat eller genom lokal jaktfångst.

Jon Wagenius

Presskontakt Entreprenör och grundare 070-3730966