Industrikoncernen Consolis, där Consolis Strängbetong ingår, har fått sina klimatmål validerade av Science Based Targets initiatives (SBTi).

Science Based Targets initiatives (SBTi) har validerat och godkänt att Consolis-koncernens, där Strängbetong ingår, kortsiktiga utsläppsmål är i linje med både den senaste klimatvetenskapen och med målen i Parisavtalet.

“Beskedet visar att vi är på rätt väg med vårt klimatarbete, vilket gynnar våra kunder i byggbranschen som strävar efter minskat klimatavtryck. Våra klimatförbättrade prefabricerade betongelement, framförallt inom Green Spine Line® sortimentet, gör att det går att sänka utsläppen i byggprojekt redan idag, säger Stefan Ohlsson, VD Consolis Strängbetong.

Den globala tillverkaren av prefabricerade byggmaterial i betong, Consolis Group, där Consolis Strängbetong ingår, åtar sig att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser (GHG) i scope 1 och scope 2 med 50% till 2032, från basåret 2022. Företaget lägger också till ett scope 3-mål till sitt scope 1- och scope 2-mål för att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser från inköpta varor och tjänster med 30% inom samma tidsram. Koncernens kortsiktiga mål har utvärderats mot SBTi:s strikta kriterier efter en grundlig valideringsprocess.

Consolis klimatåtaganden för att nå målen
För att uppnå målen och hantera den pågående klimatkrisen har Consolis Group åtagit sig att leverera innovativa och hållbara lösningar som minskar utsläppen av växthusgaser (GHG):

• Att minska eller ersätta cement är en prioritet eftersom den primära källan till koldioxidutsläpp i betong är relaterad till användningen av cement. Consolis ökar och utforskar användningen av sekundära cementbaserade material och alternativa bindemedel.
  • Optimera designen för att producera lättare och smalare prefabricerade betongelement som kräver mindre råmaterial samtidigt som kvalitetsstandarderna bibehålls.
  • Förbättrade tillverkningsprocesser genom att anta och utveckla befintliga tekniker och standarder bidrar till minskade koldioxidutsläpp genom att optimera råvaror, energi och produktionsprocesser.
  • Samarbete med strategiska partners genom hela värdekedjan för att uppnå effektivitetsvinster och minska koldioxidutsläppen.

Ledarskap inom koldioxidförbättrad betong
Consolis Group marknadsför framgångsrikt den klimatförbättrade produktlinjen Green Spine Line® i Sverige på ytterligare fem marknader. Under första halvåret 2024 bestod cirka 37% (30) av Consolis totala produktionsvolym av Green Spine Line®-produkter. Detta motsvarar cirka 580k ton (535) certifierade produkter med en direkt besparing på 21.000 ton (17.200) koldioxidutsläpp jämfört med vanlig prefabricerad betong.

SBTi är ett samarbete mellan CDP, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). Det är fokuserat på att påskynda företag över hela världen att halvera utsläppen före 2030 och uppnå nettonollutsläpp före 2050.

Om Consolis Strängbetong
Consolis Strängbetong är ett av Sveriges ledande stombyggnadsföretag. Vi förser arkitekter, byggföretag och samhällsbyggare med hållbara och effektiva prefabricerade betongelement som gör det möjligt att skapa vackra hem, kontor, universitet, sjukhus, köpcentra, flygplatser och industribyggnader. Vi erbjuder en helhetsleverans av stommar och komponenter inklusive tjänster som projektledning, konstruktion, produktion och montage. Strängbetong finns på 11 orter runtom i Sverige och sysselsätter ca 800 medarbetare. Consolis Strängbetong är en del av Consolis, en ledande europeisk industrigrupp som tillhandahåller hållbara prefabricerade betongkonstruktioner för byggnation och infrastruktur. Med verksamhet i 17 länder över hela världen genererade Consolis drygt 1 miljard EUR i försäljning under 2023. Well-built for well-being. Läs mer på www.strangbetong.se

Presskontakt:

Helen Spalding, Kommunikationschef Consolis Strängbetong,
helen.spalding@strangbetong.se

Om Consolis Strängbetong

Consolis Strängbetong är ett av Sveriges ledande stombyggnadsföretag. Vi förser arkitekter, byggföretag och samhällsbyggare med hållbara och effektiva prefabricerade betongelement som gör det möjligt att skapa vackra hem, kontor, universitet, sjukhus, köpcentra, flygplatser och industribyggnader. Vi erbjuder en helhetsleverans av stommar och komponenter inklusive tjänster som projektledning, konstruktion, produktion och montage. Strängbetong finns på 11 orter runtom i Sverige och sysselsätter ca 900 medarbetare. Consolis Strängbetong är en del av Consolis, en ledande europeisk industrigrupp som tillhandahåller hållbara prefabricerade betongkonstruktioner för byggnation och infrastruktur. Med verksamhet i 17 länder över hela världen genererade Consolis drygt 1 miljard EUR i försäljning under 2023.

Well-built for well-being

www.strangbetong.se