Komfortabelt i Blackeberg

Komfortabelt i Blackeberg

Skåningen, först med TermoDeck i Stockholm

Skåningen är det första bostadshuset i stockholmsområdet som Strängbetong levererat med TermoDeck. Fortis Fastigheter var beställare och huset började byggas under 2010. TermoDeck systemets uppvärmning kommer i det här huset från bergvärme, vilket också medför att huset enkelt och relativt billigt kan kylas ner sommartid genom att kall luft skickas in i håldäcken.

Creanova stod som VVS-installatörer, och vd på på företaget, Göran Olsson förklarar att det inte är ett så annorlunda jobb att installera i ett TermoDeck-hus.

– Vi blev väl vägledda av de som håller i TermoDeck på Strängbetong. De hade gjort beräkningarna och tagit fram siffror på hur mycket luftflöden det skulle vara, men visst krävdes det att även vi hade en förståelse för TermoDeck-systemet, säger han.

Fördelen med TermoDeck finns på klimat-sidan, tycker Göran Olsson.
– Man får ett jämnt inomhusklimat.

Om man tittar på de passivhus vi har idag bygger vi på Strängbetong dem på ungefär samma sätt – att husen ska värmas med luft. Skillnaden med TermoDeck är att byggnadsstommen blir en del av systemet, och det ger ett mjukare inomhusklimat.

Skåningen är ett 12-vånings punkthus i Blackeberg, med 41 lägenheter. Huset, som är ritat av Bergkrantz Arkitektkontor har en betongstomme med TermoDeck och bärande fasader.

Fasaderna är av sandwichtyp och antingen teglade, eller gråa och beklädda med plywood. Huset har en hög prefabriceringsgrad med fabriksmonterade fönster och förtillverkade våtrumsmoduler. Det gav utrymme för ett rationellt montage och stommen till huset restes på åtta veckor.