Möt prinsessor och brinnande bruk på en digital resa genom historien längs Dalslands kanal

Anna Lagerlöfs allt för korta liv. Den franska prinsessan som flydde från Upperud. Katastrofen som ödelade grönskan i Baldersnäs park 1938. Det är några av de många berättelser om människor, öden och äventyr som har utspelat sig längs Dalslands kanal. Nu samlar vi fem av dem i ljudappen Storyspot.

Kom ihåg att ta med dig både hörlurar och mobiltelefon på resan längs Dalslands kanal i sommar! Lagom till högsäsongen har nämligen fem nyproducerade berättelser som alla utspelar sig längs kanalen premiär i ljudappen Storyspot.

”En del av Dalslands kanals historia syns genom slussportar och slussbassänger, men det finns många spännande berättelser om människor och händelser från de 156 åren längs vår 250 kilometer långa vattenväg genom Dalsland. Lite dramatik i sommaridyllen hoppas vi ska underhålla våra gäster med, på och vid Dalslands kanal. De fem berättelserna utspelas på platser som är spännande att besöka, så välkomna till en skärva av det förgångna i sällskap med Ida Sälls fina inläsning”, säger Kerstin Aronsson, verksamhetsutvecklare vid Dalslands kanal.

Berättelserna utspelar sig på olika platser längs med kanalens sträckning och handlar om allt från mystiska myter till historiska händelser och vanliga människors liv genom tiderna. Berättelserna ser du utplacerade på en karta i appen och kan välja att lyssna på plats när ni passerar där de utspelade sig, eller hemma i soffan som förberedelse inför resan.

Berättelserna som har premiär i Storyspot är:

• Vattenvägen blir verklig i Håverud
  • Prinsessans flykt från Upperud
  • Katastrofkylan i Baldersnäs park 1838
  • Anna Lagerlöfs korta liv i Gustavsfors
  • Fengersfors Bruk brinner ner 1906

Berättelserna är producerade i ett samarbete mellan Dalslands kanal och Storyspot och är inlästa av Ida Säll. Mer information om Storyspot finns på hemsidan.

Kontaktuppgifter:
Kerstin Aronsson, Dalslands Kanal AB
Mail: kerstin.aronsson@dalsland.com

Lisa Evertsson Norrevik, VD Storyspot.
Mail: lisa@storyspot.se

Regioner