Fler gymnasieplatser än elever i Stockholms län

"Det är positivt att se att regionen kan erbjuda länets ungdomar ett brett utbud genom det stora antalet studievägar på gymnasiet -1235 stycken. Vi kan samtidigt konstatera att det finns en stor överkapacitet", säger Arion Chryssafis, ordförande i KSLs Utbildningsberedning.

Nu presenteras en rapport efter den första ansökningsomgången till gymnasiet inför hösten 2013. Det är första gången som Kommunförbundet Stockholms Län och Gymnasieantagningen kan presentera en samlad bild över söktrycket på program, huvudman och skolnivå. Syftet med rapporten är att så tidigt som möjligt på året kunna visa elevernas sökmönster i relation till utbudet i regionen.

De demografiska förändringarna med minskade elevkullar medför påfrestningar och det är viktigt för regionen att fortsatt kunna erbjuda en gymnasieutbildning med god kvalitet.

Alla högskoleförberedande program har ett söktryck som ligger mellan
0.70-0.97/plats, förutom humanistiska programmet som har 0.49/plats.

Fem yrkesprogram (barn och fritid, el och energi, fordon och transport, industritekniska samt VVS och fastighet) har ett söktryck mellan 0.70-0.83/plats. Resterande sju yrkesprogram ligger mellan 0.41-0.63/plats.

Det låga söktrycket, framförallt avseende yrkesprogrammen, ger underlag att föra en regional diskussion om det finns förutsättningar för en samordning av programutbudet. KSL ska bjuda in huvudmännen till samtal om hur vi fortsättningsvis kan erbjuda ett bra och mer kostnadseffektivt utbud under en period där antalet 16-åringar minskar.

Läs hela rapportenPDF (pdf, 1.5 MB)

Ytterligare upplysningar

Arion Chryssafis, ordförande i KSLs Utbildningsberedning, tel 070-433 17 75,arion.chryssafis@solna.se

Elisabeth Nordström, senior handläggare KSL, tel 08-615 94 29,elisabeth.nordstrom@ksl.se

Charlott Andersson, chef Gymnasieantagningen, tel 073 - 987 94 01,charlott.andersson@ksl.se

Kommunförbundet Stockholms Län är en ideell förening bildad av, och för kommunerna i Stockholms län. Syftet är att inom länet stödja och utveckla den kommunala självstyrelsen, att tillvarata kommunernas intressen, att främja samverkan mellan kommunerna och att bistå
kommunerna i deras verksamhet.

Anna Weinsjö

Presskontakt Verksamhetschef Gymnasieantagningen 073-987 94 01