Dagens Infrastruktur nr 4 2021.

Nytt nummer av Dagens Infrastruktur ute nu!

Äntligen mässa och Regeringens budget - satsar 75 miljarder på svensk transportinfrastruktur 2022

Ett väl fungerande och långsiktigt hållbart transportsystem bidrar till att bygga upp konkurrenskraften och ger åtkomst för människor i hela landet. Infrastrukturen är den största statliga utgiftsposten i årets budget, men Trafikverket måste tänka om här för att pengarna skall användas på ett så bra sätt som möjligt. Det svenska vägnätet har mycket att önska och regeringen konstaterar nu i årets budget att tillståndet för vårt vägnät, kring våra storstäder, är i sådant skick att 8 procent inte uppfyller standard. Den gynnsamma trenden med bättre standard har nu avtagit och om den negativa utvecklingen fortsätter kan det leda till att vägnätets tillgänglighet och användbarhet klart försämras. Nu satsas 32 miljarder i årets budget på utveckling av nya projekt och 30 miljarder på underhåll. Betydande summor men likväl inte tillräckligt. Märk väl att detta gäller för både väg och järnväg. Underhållsskulden för det svenska vägnätet ligger nu på hissnande 23 miljarder kronor enligt Trafikverkets senaste prognos. Det är alltså projekt som skulle behöva komma i dager men som inte finns budgeterade.

I Riksrevisionsverkets granskningsrapport ”kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar” går det att läsa att Trafikverket gång efter annan gör felberäkningar i projektens planeringsfas vilket betyder att den samhällsekonomiska nyttan för projekten minskar och att även budgeten för andra projekt i stället går till att betala kostnadsökningar. Inte minst de projekt som gäller för 2014 och 2018 års nationella planer som fick växande kostnader om 58 miljarder, en ökning på 39 procent på enbart 4 år. Detta bör då ställas mot att de årliga anslagen för transportinfrastruktur ligger på cirka 30 miljarder. Att inte använda våra skattemedel på bästa sätt drabbar i slutändan kvaliteten på våra vägar och inte minst trafiksäkerheten som nog är så viktig.

Senast det var en mässa i anläggningsbranschen i Sverige var i september 2019. Efter ett uppehåll på två år är det nu äntligen mässdags igen. Den 14–16 oktober hålls Entreprenad Live i Göteborg och intresset från såväl utställare som besökare är enormt. I detta mässnummer kan du läsa en intervju med mässarrangören Peter Eriksson, där han berättar om den svåra tiden för mässbranschen under pandemin. Vi tipsar även om några av de maskiner och produkter som kommer att visas på mässan. Dagens infrastruktur är självklart på plats för att rapportera från mässan. Besök oss gärna i monter 587D, eller så ses vi ute på fältet bland alla nu pågående intressanta infraprojekt.

God läsning,

Läs gärna aktuellt nummer via nedan länkar,