Svensk Byggtidning nummer 3 2024.

Nya numret Svensk Byggtidning

Antalet stölder från byggarbetsplatser ökar

Under 2023 anmäldes 5 253 inbrottsstölder från byggarbetsplatser, enligt ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå. Det är en ökning med över 500 stölder jämfört med 2022. Åtgärderna som gjorts för att komma till rätta med stöldligor har inte givit tillräckliga resultat, säger Byggföretagen. Under 2020 kulminerade utvecklingen med 5 835 anmälda stöder, för att sedan minska till 4 514 under 2021. Åren efter pandemin har antalet inbrottsstölder på byggarbetsplatser återigen ökat. Byggstölderna påverkar hela kedjan. I förlängningen betalas stöldernas kostnader av såväl beställare som kunder. Tullen har sedan den 1 juli 2021 rätt att stoppa misstänkt stöldgods som är på väg att föras ut ur landet. Den nya lagen har dock kritiserats för att vara tandlös eftersom Tullverkets grunduppdrag är att fokusera på inkommande gods. Det kan inte accepteras att företagare i Sverige får sin verksamhet begränsad av stöldligor som utnyttjar EU:s fria rörlighet. Vi behöver alla ställa oss frågan vad den återkommande brottsligheten gör med tilliten till rättsstaten. Regeringen har tillsatt en utredning med syfte att möjliggöra en effektivare bekämpning av utförsel av stöldgods. Den som har för avsikt att föra ut stulet gods ur landet föreslås kunna dömas för brottet utförselhäleri. Tulltjänstemän ska även ges ökade befogenheter att kroppsvisitera och undersöka fordon i gränsnära områden. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

I aktuellt nummer av svensk Byggtidning kan man läsa mer om framtidens simhallar och badhus, mer vattenyta åt folket. Flera kommuner står inför beslutet att bygga nytt eller renovera dessa anläggningar som både är komplicerade och kostsamma. Investeringar i hissäkerhet - bra för fastighetsekonomin. I slutet av det här året ska Boverket vara klart med sina specifikationer om vilka skydd som är lämpliga för retroaktiva åtgärder mot säkerhetsrisker i äldre hissar. Förbundet betonar att investeringar i hissäkerhet gynnar fastighetens värde på flera sätt.Mobilitet, digitalisering och en grön omställning driver förändringen inom parkeringsbranschen. Under tre dagar möttes 244 medlemmar, samarbetspartners, branschfolk och utställare i Karlstad för att diskutera parkeringsbranschens framtid. Temat var Ladda för framtiden! Detta och mycket mer finns att läsa i aktuellt nummer.