Aktuellt nummer av Svensk Byggtidning.

Nya numret Svensk Byggtidning

Pendling spelar avgörande roll för befolkningstillväxten

En ny rapport betonar att förbättrad pendling är avgörande för att hantera befolkningstillväxten i Sverige. Rapporten framhåller behovet av att förbättra infrastrukturen och öka tillgången till kollektivtrafik för att underlätta pendling och minska trängsel på vägarna. På uppdrag av Byggföretagen och HSB Riksförbund har professor Göran Cars undersökt hur infrastruktursatsningar påverkar arbetsmarknad och bostadsbyggande. Rapporten Bostadsbyggande och infrastruktur - den dubbla utmaningen visar hur viktiga förbättrade pendlingsmöjligheter är för Sveriges utveckling, tillväxt och välfärd. Jobb, bostad och infrastruktur måste hänga ihop där nu rapporten bekräftar hur betydelsefulla infrastruktursatsningar är som motor för bostadsbyggandet.

Investeringar i infrastruktur möjliggör förstorade arbetsmarknadsregioner. Detta underlättar företagens möjligheter till kompetensförsörjning. Sverige är nu i den värsta byggsituationen sedan 90-talskrisen. Det är naturligt att en regering är varsam med satsningar i en besvärlig tid med hög inflation. Men priset för att inte göra dessa långsiktiga satsningar är ännu högre. Nu behövs det mer än någonsin en politisk enighet bakom långsiktiga beslut om infrastruktur- och bostadsbyggande. Fallstudier i Göran Cars rapport visar hur boende i kommuner som har fått ny tåginfrastruktur också har fått tillgång till en väsentligt större arbetsmarknad. Byggföretagen bedömer att bostadsbyggandet sjunker till 25 500 påbörjade bostäder i lägenheter och småhus under 2023. Det innebär ett tapp med mer än 60 procent jämfört med toppnoteringen 67 800 under 2021 och utgör endast 40 procent av det årliga tillskott av nyproducerade bostäder som Boverket ser behov av.

I aktuellt nummer av Svensk Byggtidning kan man läsa mer om att stölderna ökar ute på våra byggarbetsplatser. Ett unikt spadtag i Stockholm city, varsam modernisering av Sofiero slott, enkla åtgärder ger bättre ventilation och lägre energiförbrukning, och att det är en akut brist på fungerande simhallar. Detta och mycket mer spännande läsning finns att ta del av.

God läsning