Nordiska Projekt 6 2022.

Nya numret Nordiska Projekt

9,5 procent minskad elförbrukning i november

Sveriges alla nätägare har nu rapporterat in november månads elförbrukning enligt Svenska Kraftnät. Korrigerat för kalender- och temperaturskillnader uppgår minskningen till 6 procent jämfört med ett år tillbaka. "Liksom föregående höstmånader är minskningen störst i södra Sverige, där är den korrigerade minskningen 10,1 procent". Sverige fortsätter att dra ner på elförbrukningen. Korrigerat för kalender- och temperaturskillnader var minskningen 5 procent i september, 6,3 i oktober och nu 6 procent i november. Att minskningen är störst i södra Sverige är bra för där är ju risken för effektbrist denna vinter störst, vilket beror på att omvärldsfaktorer har utvecklats på ett sådant sätt att Sverige inte kan räkna med att importera el i samma utsträckning som under tidigare vintrar.

Det absolut viktigaste ur ett kraftbalansperspektiv är att minskningen av elförbrukningen sker under morgon- och kvällstopparna. Det är när lasten eller förbrukningen är som högst under dygnets timmar som det är mest kritiskt. Det är mellan 8-11 på morgonen och 16-19 på kvällen. Vinsten av att minska topparna är flera - lägre elräkning för hushåll och företag. Lägre elpris eftersom elpriset bestäms utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan. Och mindre risk för effektbrist både i Sverige och våra grannländer. Sedan förra hösten har nya elförbrukare tillkommit, inte minst nya industrier vilket gör att den jämförbara minskningen är större än vad som framkommer. I aktuellt nummer av Nordiska Projekt kan man läsa mer om att en ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker, Södra inleder storsatsning på elektrifiering av transporter och ett samråd inför omställning till fossilfri stålproduktion i Luleå. Bra ytskydd i rätt tid kan spara miljoner, artificiell intelligens på SSG Fluiddagar 2022, Sveaskogs KingPin vinnare av ”Årets hållbara projekt”, Stora Enso ingår samarbete för att utveckla miljömässigt hållbara vindturbinblad i trä. Höga energipriser sätter fokus på värmemätningen – Hur rätt mäter du?, framgångsrik uppstart i Obbola, ett helt partikelfritt reningsverk byggs i Kristianstad och fusion i fokus när KTH energisatsar.

God läsning