Nordiska Projekt nr 1 2022.

Nya numret Nordiska Projekt

Elpriset påverkas av oron på världsmarknaden

I Norden är det rörliga elpriset fortsatt högt men det är högre ute i Europa som påverkas mer av kriget i Ukraina. Det har snabbt blivit än mer höga bränslepriser, inte minst på naturgas. Det är de fasta prisavtalen på el som påverkas mest just nu men där det rörliga elpriset även har stigit i Sverige. Fortsatt höga priser på utsläppsrätter, bränsle och mindre gaslager leder till höga elpriser i Europa. Oron på grund av kriget i Ukraina skapar en osäkerhet för energiförsörjningen i Europa och har drivit upp elpriserna på kontinenten, vilket syns även i de nordiska elpriserna.

Det som händer i Ukraina påverkar på många sätt, även det rörliga elpriset som för februari hamnade på 77,48 öre/kWh i elområde 3 (södra Mellansverige), att jämföras med 53,62 öre/kWh i fjol. Det är extremt höga bränslepriser i Europa, framför allt på gas, men Nordens tillgångar med mycket fossilfri vind-, vatten- och kärnkraft verkar stabiliserande på elpriset. Kärnkraften är tillbaka på full kapacitet och den hydrologiska balansen har återhämtat sig under februari där nuvarande nivåer påminner om inledningen av 2020, som var ett blött år. Vindkraften har tack vare bra med blåst varit en stor del av Sveriges produktionsportfölj i februari. Allt eftersom vindkraften byggs ut ökar andelen successivt. Det är en stor osäkerhet på elmarknaden men elpriset har inte rusat i samma omfattning här hemma som i till exempel Tyskland. Detta i kombination med mildare väder, mycket blåst och nederbörd under februari har sammantaget haft en dämpande effekt på elpriset.

I aktuellt nummer kan läsa om att elintensiva Stora Enso investerar 40 miljoner euro för förbättring av operativ drift och koldioxidavtryck, infångning av biogen ska göra Stockholm Exergi klimatpositivt 2025 koldioxid. Att optimering i fjärrvärmesystemet är bra för både producent och kund och en lyckad start av en ny panna i Högdalen. Kraftigt kapade klimatutsläpp när gruvan ska värma i Kiruna, explosionsartad försäljning av biogas till åkerier och där bra ytskydd kräver kompetensutveckling. För att ta del av det ämnet kan man bevaka Ytskyddsdagarna, 26–27 april i Göteborg som är ett forum för renovering, ytskydd och förstärkning av utrustningar och konstruktioner i betong, metall och trä. Kompetensutveckling är lika viktigt för beställare och konsulter som för entreprenörer.

God läsning

Läs gärna aktuellt nummer via länken nedan;