Grönt Samhällsbyggande 4 2023.

Nya numret Grönt Samhällsbyggande

Hållbarheten på högsta nivån

En stor del av dagens klimat- och miljöarbete faller tillbaka på ”Vår gemensamma framtid” – ofta kallad Brundtlandrapporten – som etablerade begreppet ”hållbar utveckling”. Rapporten låg klar inför FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio 1992. Under denna konferens antogs klimatkonventionen. Idag tänker vi kanske mest på Parisavtalet från 2015, och detta är en utveckling av konventionen. I sammanhanget får vi inte glömma att miljöarbete är mycket mer än klimat. Förutom att bekämpa klimatförändringarna räknas sexton andra miljömål upp i FN:s Agenda 2030. Många stora företag hänvisar till alla mål i agendan och vissa arbetar strategiskt med flera av målen.

EU:s klimat- och miljöarbete är mycket ambitiöst. ”The European Green Deal” har bland annat som mål att minska utsläppen av växthusgaser med 55 procent till 2030 (med 1990 som basår) – Fit for 55. Ett av EU:s grepp för klimat- och miljöarbetet är Taxonomin. Den har sex miljömål, förutom bekämpning av klimatförändringar och anpassning till klimatförändringar, handlar det om skydd av vatten och marina resurser, cirkulär ekonomi, skydd mot föroreningar samt bevarande av biologisk mångfald.

Hur företagen i detalj ska leva upp till de sex målen beskrivs i de så kallade tekniska granskningskriterierna. Gällande klimat (första och andra målet) är kriterierna fastslagna och inom kort väntas kriterierna för de övriga fyra bli klara. Taxonomin ska i slutänden underlätta för finansiärer och bolag att styra kapital mot hållbara investeringar.

EU ställer samtidigt allt högre krav på transparenta hållbarhetsredovisningar från företagen. Under ett hundra år eller så har vi varit duktiga på att planera, redovisa och följa upp ekonomi. Framöver blir detta lika viktigt vad gäller hållbarhet. Därmed kommer klimat- och miljöarbetet upp på allra högsta nivå i bolagen, hos vd och i styrelserummet. De mindre bolagen får inte dessa krav direkt på sig, men eftersom exempelvis större byggbolag köper byggprodukter från mindre bolag, måste även dessa arbeta ambitiöst för att de tekniska granskningskriterierna och kraven hållbarhetsredovisningarna slutligen ska klaras. Hållbarhetsarbetet kommer därmed att nå de allra högsta nivåerna och dessutom överallt.

I årets sista nummer av Grönt Samhällsbyggande kan man läsa mer om Nasdaq som gör hållbara företag synliga, Castellums mätbara hållbarhetsmål, Scandic i Värtahamnen – en del av ett hållbart Stockholm och biologisk mångfald på Skanskas inspirationsdag. Vidare intressant läsning med nya Svanens portaler för digitalt flöde och deras referensprojekt, Ronnebyhus – ett renoveringsprojekt på Peder Holmsgatan, en sammanfattning av årets Basta-dag, Allmännyttans klimat- och energikick och SGBC:s – Building Sustainability-dag.

God jul och ett Gott Nytt År,

Jan Åström, Kjell-Arne Larsson