Grönt Samhällsbyggande nr 2 2023.

Nya numret Grönt Samhällsbyggande

Lågkonjunkturen stoppar inte hållbarhetsambitionerna. Den svaga konjunktur som nu råder i byggbranschen tycks inte påverka aktörernas hållbarhetsarbete. Forskarnas budskap om miljöproblem och klimatförändringar har nu på allvar nått även byggbranschen. Dagens medvetenhet är delvis en följd av generationsväxling. De ”gamla uvarna” från i förrgår som inte insåg mänsklighetens digra utmaningar har lämnat arenan. Gårdagens ungdomar växte upp i en helt ny anda och en del av dem sitter idag i beslutande ställningar. Företag med höga miljö- och klimatambitioner ser till att hållbarhetsarbetet förankras ända upp i högsta ledningen. Helst med en hållbarhetschef i koncernledningen och som återkommande rapporterar direkt till vd. I denna tidning beskriver vi hållbarhetsarbetet hos några fastighetsbolag.

Med en ledning direkt involverad i hållbarhetsarbetet ökar också förutsättningarna att detta blir en del av affären – ju mer hållbart företaget blir desto större framgångar. Kanske är det denna insikt som gör att lågkonjunktionen inte orsakar att farten på hållbarhetsarbetet dras ner. Vi konstaterar att engagemanget finns kvar och till och med stärks. Och att företag som agerar långsiktigt inom ekonomins och ekologins område också kommer att bli de som klarar sig. I lågkonjunktur passar många på att renovera i sitt fastighetsbestånd. Inte minst energirenoveringar är avgörande för att klara klimatmål och kommande EU-krav. Åtgärder i befintligt bestånd är betydligt viktigare än att uppföra nya energieffektiva ”flaggskepp”. I detta nummer av Grönt Samhällsbyggande rapporterar vi bland annat från Renoveringsdagarna 2023 och berättar också om klimatvinsterna med återvinning. Återvinning och återbruk som också är avgörande för att klara byggbranschens utmaningar av idag.

God läsning,

Jan Åström, Kjell-Arne Larsson / Grönt Samhällsbyggande