Dagens Infrastruktur 6 2019

Nya numret av Dagens Infrastruktur nr 6 2019 ute nu!

Infrasatsningar bör prioriteras / Gör som i Norge!

Infrastruktursatsningar är väl ändå den mest effektiva motor vi har i vårt samhälle för att trappa upp byggandet i allmänhet, i synnerhet bostadsbyggandet. Men, det finns nu nationalekonomer och andra som menar att vår riksdag bör stå på hejdaren för stödet när det gäller höghastighetsbanorna. De menar att det inte är lönsamt vare sig ekonomiskt eller miljömässigt. Framtidsvyn borde ju vara mer omfattande än så. Det dessa samhällsdebattörer visar på är allt enligt beräkningar från Trafikverket när det gäller intäkter från operatörerna, tidskalkyler och själva resekostnaden. Höghastighetsbanorna måste dras som ett infraprojekt utöver alla andra projekt där vi bör kika på en bra affär och en bra lönsamhet där vi plockar med chansen för mer produktion av nya bostäder.

Konjunkturprognoser för bostadsbyggandet är allt annat än glatt just nu. För nästa år är prognosen för startade bostadsprojekt 40 000 vilket skulle innebära att det är ett glapp på mer än 20 000 bostäder enligt vad Boverket anser att vi behöver bygga. Ställ detta också i relation till att vi har en hög tillväxt för befolkningen och att urbaniseringen stärks. Sverigeförhandlingen beräknar att cirka 200 000 nya bostäder av totala 285 000 måste byggas i våra tre största städer. Här finns goda effekter av en satsning på höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Bygg för framtiden och med en tanke på att bara i Stockholm kommer det att plussas med hela en miljon nya invånare år 2040. Här finns också en klimatfråga då allt fler människor väljer att ta tåget framför andra resesätt. En väg att komma runt detta skulle vara att fixa ett konsortium, ett statligt sådant, för höghastighetsbanorna och med det låta investeringarna löpa på allt enligt den existerande planen.

Gör som i Norge – kika på Nye Veier – förkorta ledtider – planera hela sträckor – bygg allt på en gång! Nye Veier AS är ett norskt aktiebolag som grundades 2015 och året där efter tog företaget ansvaret för utveckling och drift av vissa motorvägar från norska vägverket. Företaget är etablerat som en byggherreorganisation och kommer initialt att ansvara för att utveckla Europavei 39 mellan Kristiansand och Ålgård, Europavei 18 och Europavei 6 i Trøndelag. Transport- och kommunikationsministeriet I Norge förvaltar statens ägarintressen.

God Läsning i detta nummer 6 2019 av Dagens Infrastruktur där ni bland mycket annat kan läsa om nya Hisingsbron som är något utöver det vanliga. Läs om Ytskydds-dagarna som snart är på gång efter julhelgerna, kranar och maskiner som är lätta att hacka och en säkrare väg mellan Vansbro och Hulån.

Läs aktuellt nr här;