Dagens Infrastruktur nr 5 2020.

Nya numret av Dagens Infrastruktur nr 5 2020 ute nu!

Nya perspektiv behövs i debatten

Skapa efterfrågan på elektrifierade produkter bäst genom offentlig upphandling. För en elektrifierad fordonsflotta - bygg ut ladd-infrastrukturen. För att möta ökande behov av snabbladdning längs efter våra svenska vägar, utöka kapaciteten i elnäten . Det gäller både personbilar och arbetsfordon samt en utbyggd kapacitet för nya bostadsprojekt och nya områden och inte minst industrins expansion och nyetableringar. Säkra kompetensförsörjningen för alla som behöver ställa om till att arbeta med elektrifieringen. Mer forskning om återvinning av batterier och säkerställ att batteriproduktionen sker hållbart. Elektrifieringen inom ett flertal områden är ett måste om Sverige ska klara klimatmålen. Batterier är det som blir avgörande för att elektrifieringen verkligen ska lyckas. När våra fordon ställer om till el ökar efterfrågan på batterier flerfalt. Batterierna kommer också bli en del av den industriella utvecklingen när samhället ska elektrifieras och kommer bli en viktig del av lösningen för att elsystemet ska kunna jämna ut skillnaderna i efterfrågan och utbud i elproduktionen. Elektrifieringen öppnar också upp stora möjligheter för Sverige och den svenska industrins konkurrenskraft.

Här måste vi skapa bra villkor för batteriproduktion och ett industriellt ekologist system med fordonstillverkare, batteritillverkare, hypermodern teknikindustri och en levande startup-scen. Vår vattenkraft fungerar som en bra möjlighet att skapa batterier med lågt koldioxidavtryck i en process som är mycket energikrävande och vi har globalt starka och friska bolag som använder batterier i sina produkter, inte minst i fordonssektorn. I Sverige kan vi både utveckla batterier och utforska industriella användningsområden som få andra länder kan konkurrera med. Ta gärna del av rapporten som Teknikföretagen har tagit fram som tar ett helhetsperspektiv på elektrifiering och batterier. I rapporten presenteras tolv stycken förslag som visar vägen för Sverige som ska bli ledande genom elektrifiering och batteriutveckling.

Batterier kan verkligen bli Sveriges nästa stora exportsuccé!

I nu aktuellt nummer kan ni bland mycket annat intressant läsa om Trelleborgs hamn som vill satsa på en grön kustsjöfart. Smarta urbana trafikzoner som skapar mänskligare tätorter. En effektbrist som hotar utvecklingen i Stockholmsregionen. Volvo och Swerock som testar de första helt elektrifierade tunga bilarna och spårtunneln under Varberg som börjar sprängas i slutet av året.

God läsning / Jan Åström