Det första spadtaget för Wisdome Stockholm togs 21 februari i ett snöigt Stockholm av kulturminister Jeanette Gustafsdotter tillsammans med partners i projektet. Invigningen av Wisdome Stockholm är planerad till 2023. Bild: Stora Enso

Wisdome Stockholm får dig uppleva rymder du aldrig kommer att besöka

På måndagsmorgonen togs med kulturminister Jeanette Gustafsdotter i spetsen det första spadtaget på Wisdome Stockholm. En kommande klotformad domebyggnad av trä med digitala superkrafter och världsledande visualiseringsteknik vid Tekniska museet i Stockholm

– Där du kan ta dig till platser där ingen annan har varit, sade museidirektör Peter Skogh till Svensk Byggtidning vid måndagens pressfrukost.

Av Thomas Andersson

Den klotformade domen av trä som nu börjar byggas vid Tekniska museet på Djurgården i Stockholm skapas för att ge ”helt nya upplevelser av teknik och vetenskap”.

En byggnad där du helt omges av 3D-projektioner i 360 grader. Ett ställe där du istället för att som så många gånger tidigare titta på rymden i en film, istället upplever känslan av att befinna dig där.

– Här har du en möjlighet att röra dig i datamängden med en pilot som tar dig till olika ställen. Där du kan välja var du vill åka någonstans, sade museidirektör Peter Skogh, Tekniska museet.

Wisdome Stockholm blir således något oändligt mycket mer än en ny byggnad. Snarare en punkt intill Tekniska Museets gamla huvudentré på Djurgården där du kan förflytta dig och faktisk uppleva en fotograferad verklighet i rymden och atmosfären som du fysiskt själv (förmodligen!) aldrig kommer att komma i närheten av.

– Eller åka in i människokroppen och förstå hur egentligen energiprocessen i kroppen funkar. Eller hur klimatet funkar med sina många samvarierande faktorer, tillade museidirektör Peter Skogh.

Mötesplats för alla

Wisdome Stockholm blir med andra ord en byggnad och mötesplats för akademi, barn och skolelever, näringsliv och överhuvudtaget nyfikna museibesökare i alla åldrar där det görs bilder av vetenskapliga data.

– Som jag kommer att göra här, där vi kommer att landa på Marsytan. Inte med en modell utan med faktiska data hur mars faktiskt ser ut. På samma sätt kan vi använda data från vilket område som helst och visualisera. Det kan vara ganska komplexa saker…till exempel hur människokroppen fungerar inuti en cell. Det hela handlar om att korta avståndet mellan forskare och allmänhet med hjälp av bildspråket.

Det förklarade Anders Ynnerman – professor i vetenskaplig visualisering vid Linköpings universitet och konsortiedirektör för Wisdome Stockholm – för Svensk Byggtidning när han vid pressfrukosten gav visuella exempel på vad Wisdome Stockholm kommer att erbjuda.

Wisdome Stockholm, Tekniska museet: Bild: Tekniska Museet/Elding Oscarson

Helt i trä

Den helt i trä utförda sfäriska domen Wisdome Stockholm blir under taket 12, 2 meter hög med en diameter motsvarande 21,6 meter. En interiör med korslaminerat trä från Stora Enso

Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat en byggnad där taket är ett böljande rutnätssystem i fem lager av träbalkar, vara fyra lager utformas på plats.

En byggnad utan pelare med en spännvidd på 48 meter där Stora Enso levererar cirka 20 kilometer LVL-trä, som sedan anpassas ”med en exakt precision”.

Wisdome Stockholm är en unikt konstruerad träbyggnad av konstruktören Blumer Lehmann – med få eller inga motsvarigheter på andra håll i världen – som ska stå klar för invigning 2023.

Stora Enso är leverantör av förnybara trämaterial till Wisdome Stockholm. Bild: Tekniska Museet/Elding Oscarson

Korta fakta om Wisdome Stockholm

Officiell byggstart: 2022
Beräknad öppning: 2023
Plats: Tekniska museet, Djurgården, Stockholm
Storlek på byggnaden: 1 325 kvadratmeter
Domestorlek: 21,6 meter i diameter, 12,2 meter hög
Antal sittplatser i domen: 100
Huvudpartner och leverantör av trämaterial: Stora Enso
Arkitekt: Elding Oscarson
Konstruktör: Blumer Lehmann
Byggentreprenör: Oljibe
Partners: Ericsson, Vectura, NIBE
Finansiärer: Wallenbergstiftelserna, Erling-Perssons Stiftelse, Stora Fonden, Fritz Öst fond för elektroteknik

Wisdome är en nationell satsning där Sveriges fem ledande science center samverkar; Malmö Museer, Universeum i Göteborg, Curiosum in Umeå, Tekniska museet i Stockholm med Visualiseringscenter C i Norrköping som nav i samarbetet.