Lakehouse i Wendelstrand knyter med sitt sluttande och svängda gröna tak ihop det blivande bostadsområdet med den intilliggande skogen. Illustration: Snøhetta

Wendelstrand och Nodi byggprojekt som sticker ut

Fastighetsutvecklaren Next Step Group har tre byggprojekt aktuella i Göteborgsregionen. Bostadsområdet Wendelstrand ska bli en stadsdel som förenar det bästa av tre världar i Mölnlycke, signaturbyggnaden Nodi är ett kontorshus i trä i ett etablerat område i Hovås och GoCo House kompletterar ett innovationscentrum i Mölndal.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Efter att ha initierat och utvecklat stadsdelen Nya Hovås vid väg 158 söder om Göteborg och därtill GoCo Health Innovation City i anslutning till AstraZeneca vid E6 i Mölndal ger sig Next Step Group nu in på att utveckla ett helt nytt bostadsområde i Mölnlycke i Härryda kommun öster om Göteborg.

En komplett stadsdel

Wendelstrand ska byggas vid västra sidan av Landvettersjön i ett område där ett nedlagt stenbrott förvandlas till en komplett stadsdel med närhet till såväl storstaden som sjö och skog. Här ska byggas 1000 bostäder, skola, förskola och äldreboende under de närmaste sex till åtta åren. Det blir flera olika hustyper, radhus, townhouses, fristående villor och flerbostadshus i olika höjd och skala.

Wendelstrand blir en egen stadsdel, en förlängning av Mölnlycke, centralort i Härryda kommun, i likhet med andra planerade bostadsområden, exempelvis Landvetter södra. Planen har vunnit laga kraft och projektering pågår inför den första byggstarten.

–Vi räknar med att komma igång med ett första hus under första kvartalet 2022 säger Louise Heilborn, Next Steps projektchef för Wendelstrand. Lakehouse blir områdets landmärke med restaurang, coworking-kontor och andra efterfrågade etableringar som samskapas tillsammans med såväl kommersiella aktörer som bostadsintressenter.

Lakehouse, som ritats av den norska arkitektbyrån Snøhetta, ska bli en naturlig samlingsplats, ett socialt nav för människor i området och inte minst satsar man på storslagen arkitektur. Total byggnadsyta 6100 kvadratmeter med atriumgård och ett litet speciellt och sluttande grönt tak som binder ihop huset med skogen runt omkring.

”Läker tillbaka naturen”

–Som en hyllning till naturen och framtiden låter vi trä vara det dominerande inslaget i området. Det blir en nyskapande stadsdel som förenar det bästa av tre världar; skogen, sjön och en klimatsmartare framtid. Här är visionen att ”läka tillbaka” stenbrottets sår i naturen. Mycket fokus ligger på landskapsmodulering, säger Louise Heilborn.

Utöver Lakehouse kommer under 2022 också bygget av en första bostadsetapp, 180 lägenheter i bostadsrätt i en mix av townhouse med radhuskänsla, flerbostadshus och villor, allt ritat av arkitektbyråerna Tham & Widegård, White, Liljewall och Andreas Martin-Löf. Lakehouse ska stå färdigt i början av 2024, samtidigt som det blir inflyttning i de första nybyggda bostäderna.

Komplement i Nya Hovås

Nodi är namnet på en nyss uppförd signaturbyggnad i Nya Hovås intill väg 158 söder om Göteborg, där Next Step Group redan stått för en omfattande utveckling av både kontors- och bostadshus.

–Vi hade sparat den här tomten för att bygga något speciellt, en modern träkonstruktion, inte bara för att det är hållbart utan också för att det är fint, säger Oskar Lindström, projektledare Next Step Group. Byggnaden är helt i trä så när som på trappa och hiss och rymmer entreprenörer i en dynamisk atmosfär som alla har tillgång till en takterrass.

–Vi ville bygga i trä och uppleva trä både ute och inne, att ha rätt material på rätt plats. Här har tagits fram nya tekniska lösningar och arkitektonisk nivå. Det har blivit finare än vi vågade tro. Vi har redan utsetts till en av fem bästa i digitaltidskriften Dezeen Awards och vi har otroligt många studiebesök.

Karaktäristiskt utseende

–Det är en genomtänkt arkitektur i sju större våningsplan av White Arkitekter, där hyresgästerna kan välja allt från ett helt plan till en fjärdedels våning. Med sina framspringande fasadpartier, sin exponerade stomme i trä och vertikala lameller har Nodi ett karaktäristiskt utseende. Arkitekturen framhäver särskilt husets träkänsla med djupa sittnischer i trä längs hela fasaden, synliga träbalkar i taket och träraster som innertak.

Utöver de här två byggprojekten uppför Next Step Group också ett GoCo House i GoCo Innovation Centre vid AstraZeneca i Mölndal. Det är ett 22000 kvadratmeter stort hus med limträpelare.

Next Step Group startades 2004 av Joakim Garfve och Jakob Torell. Numera är även Erik Selin, Balder, delägare.