Stefan Strand tv, vd Volvo Lastvagnar Sverige, överlämnar en av två helt elektrifierade tunga lastbilar till Karl-Gunnar Karlsson, vd Swerock. Foto: Gösta Löfström

Volvo och Swerock testar första helt elektrifierade tunga bilarna

Världens första helt elektrifierade tunga lastbilar för kommersiellt bruk har presenterats vid en pressträff vid bergtäkten i Kållered strax söder om Göteborg. Volvo Lastvagnar har inlett en tvåårig testverksamhet i samarbete med Swerock, dotterbolag till Peab.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Helt elektrifierade bussar har trafikerat våra gator under en tid liksom lätta lastbilar för bland annat distribution och stadstransporter, bilar som testas skarpt och som i år tagits i serieproduktion. Men för första gången tas nu också tunga anläggningslastbilar med enbart eldrift ut i kommersiell verksamhet hos lastbilstillverkarens kunder. De två första bilarna från Volvo, en Volvo FM betongbil och en Volvo FMX lastväxlare stationeras vid Swerocks bergtäkt i Kållered.

–Detta är de första lastbilarna i sitt slag i världen. Vi har ambitionen att ligga i framkant när det gäller elektrifieringen som en stor del av lösningen för de utmaningar som transportsektorn står inför, sa Jonas Oderman, Vice President Electromobility vid Volvo Lastvagnar vid premiärvisningen. Elektrifiering kommer att vara en central del av vårt kunderbjudande från och med nu.

Jonas Oderman betonade vikten av att ha med övriga intressenter, transportörer, transportköpare och samhället, i utvecklingsarbetet och samarbetet med Peab/Swerock är ett exempel på detta.

Viktig del i utvecklingen
–Lastbilar i anläggningsverksamhet kräver oftast mer effekt och robusthet än i många andra segment och eldrivna lastbilar är inget undantag. Våra kommersiella lösningar måste uppfylla kraven på hög produktivitet och tillgänglighet samtidigt som den helt elektriska drivlinan ger fördelar i form av minskade utsläpp och mindre buller. Fälttesterna och kundsamarbeten är viktiga delar i utvecklingsprocessen.

Den eldrivna Volvo FM-lastbilen hos Swerock är utrustad med blandare och kommer att leverera betong till kunder i Göteborgsområdet. Den eldrivna Volvo FMX-lastbilen kommer utrustad med kroklyft att användas i interntransporter i bergtäkten och till större infrastrukturprojekt och anläggningsarbeten i stadsmiljöer.

Testerna utvärderar bilarnas prestanda, men också det övergripande ekosystemet för elektromobilitet för att hitta laddningsmöjligheter som passar kraven på produktivitet.

Fördelarna med att använda eldrivna fordon i stadsmiljöer kommer också att mätas i termer av tystare transporter, säkerhet på arbetsplatserna och förarkomfort.

Vid användningen av ellastbilar minskar koldioxidutsläppen med drygt 800 ton årligen per lastbil räknat på 8300 körda mil per år, enligt Volvo Lastvagnar.

Fossilfritt och arbetsmiljö
–Vi jobbar mycket med biologisk mångfald i täkten i Kållered och hållbara transporter är en viktig del i vårt arbete. Det här samarbetet kommer att ta oss betydligt närmare morgondagens lastbilar med minskade fossila utsläpp. Peab har redan 15 hybridbetongbilar i bruk. Inte minst är de helt elektrifierade bilarna en arbetsmiljöfråga, de är tystgående och de är vibrationsfria, sa Karl-Gunnar Karlsson, som är vd för Swerock och affärsområdeschef Industri inom Peab.

De båda el-lastbilarna kommer att gå i daglig verksamhet under det tvååriga testet. Vid bergtäkten i Kållered laddas de med hjälp av dels en fast laddstation som laddar 160 kW, där det tar två timmar att ladda fullt, dels en mobil laddare med kapaciteten 40 kW.

Projektet genomförs i ett samarbete mellan Volvo Lastvagnar och Swerock och stöds av lastväxlarföretaget JOAB och det finska betongblandarföretaget Saraka.

Som en tanke ser det onekligen ut att testverksamheten med helt elektrifierade tunga lastbilar i Kållered presenterades samma dag som den svenska regeringen berättade om sin nya elektrifieringskommission. Denna har till uppgift att identifiera åtgärder för att öka elektrifieringen inom transportsektorn.

Ledande företag
Volvo Lastvagnar är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. För Volvo Lastvagnar spelar elektromobilitet en nyckelroll på vägen till mer hållbara transporter.

Swerock är en av Nordens största leverantörer av material och tjänster till byggbranschen med över 360 täkter och 60 betongfrabriker. Swerock arbetar med recycling, en viktig del i att ta ansvar för klimat och miljö samt för att minska uttaget av nytt material. Swerock ingår i Peabkoncernen som har 17000 anställda i Norden och en omsättning på 56 miljarder kronor.

Bergtäkten i Kållered har varit i drift i 80 år och beräknas kunna leverera bergmaterial i 100 år till.