Inbrott i en container kan bli kostsamt. En seismisk detektor känner av vibrationer och ger larm när ett inbrottsförsök inleds. Bild: Alarmtech

Vibrationslarm upptäcker inbrottsförsök i container

Ett inbrott i en container kan bli kostsamt. Med rätt containerlarm monterat i containern upptäcks inbrottsförsök direkt. Med flera olika tekniker som radar, kamera och seismisk detektor undviker tjuvarna containern.

Av Jan Åström

Containertjänst har utvecklat en säkerhetscontainer som skyddar enligt lökprincipen. Flera skyddande lager ska avskräcka, försvåra och upptäcka inbrottsförsök. Den första versionen av säkerhetscontainern hade ett utvändigt radarlarm och kamera som varnar om någon närmar sig containern och en invändig IR-detektor.

– Vi insåg snabbt att bara ha en IR-detektorn monterad på insidan var en rätt korkad lösning. När den larmar är ju tjuvarna redan inne i containern. Målsättningen var att skapa ett larm som kunde skydda mot angrepp från sidorna på containern, som gav larm direkt och även minskade skadorna från angreppet, berättar Michael Skärbo på Containertjänst.

Containertjänst började fundera på möjligheten att använda en seismisk detektor som normalt används för att skydda kassaskåp, vapenskåp och bankomater. Detektorn känner av vibrationer från kapmaskiner och borrar och förhöjd temperatur i containerns väggar. Den ger även larm då svets eller termisk lans används.

Testades på container

Michael Skärbo kontaktade företaget Alarmtech, en svensk ledande tillverkare av avancerade säkerhetsprodukter som bland annat tillverkar seismiska detektorer.

– Vi gjorde ett antal tester där Alarmtech monterade sina detektorer och testutrustning i våra containrar. Därefter simulerades inbrott med flera typer av angreppsätt mot containern. Detektorn fick justeras för att passa i säkerhetscontainern, bland annat var det viktigt att eliminera falsklarm.

Resultatet av testerna visade att den seismiska detektorn var ett utmärkt komplement till det befintliga radar- och kameralarmet i säkerhetscontainern. Och kunde ge den proaktiva lösning Containertjänst var ute efter.

Fyra kanaler

Detektorn VD 500 används i en container för att upptäcka åverkan med svets, kapmaskin, termisk lans, diamantborrar med mera. Det blir olika vibrationer beroende på vad som används vid ett inbrottsförsök. Därför har detektorn fyra kanaler för olika typer av vibrationer.

Integrationskanalen detekterar svaga signaler som till exempel från en svets. Den känner av om det är en process med låg vibrationsfrekvens som pågår under lång tid.

Räknekanalen reagerar när något slår mot containerns väggar, till exempel en slägga. Den räknar antal slag och hur ofta de kommer. Systemet kan ställas in så att det slår larm efter ett visst antal slag.

– Det får ju inte gå ett larm om något råkar slå emot containern eller en maskin kommer åt den. Larmet ska gå när någon bankar eller knackar regelbundet, förklarar Anders Henning som är försäljningschef på Alarmtech.

Känner av temperaturförändringar

Explosionskanalen reagerar som namnet antyder på en stor smäll. Till sist finns en temperaturkanal som ger larm när temperaturen i väggen blir högre än 75 grader eller när värmen ökar med mer än sex grader per minut. Då förstår detektorn att det är något med stark värme som försöker ta sig igenom.

– Ofta rekognoserar brottslingarna en container för att få reda på om det finns något värt att stjäla i den. De borrar ett hål med en 19 millimeters borr och sticker in en kamera. Med en seismisk detektor går det ett larm redan då, eftersom larmet uppfattar vibrationerna från borren.

Detektorn har en DIP-switch där det går att ställa in känsligheten beroende på om den sitter på stål eller betong. Känsligheten kan även anpassas efter omgivningen.

– Om det exempelvis finns en tunnelbana i närheten får inte vibrationer från den leda till ett larm. Detektorn kan ställas in för att inte reagera på normala företeelser som exempelvis en hagelskur eller andra naturliga vibrationer. Detta görs för att detektorn inte ska ge obefogade larm, säger Anders Henning.

Digital signalbehandling

VD 500 har en mikroprocessor där digital signalbehandling (DSP) med avancerade algoritmer används för att bearbeta all information och avgöra om det är ett larm och vilken typ av larm det är.

Detektorn kommunicerar med en larmsändare i containern som kan skicka larm till en mottagare. Den kan finnas på ett kontor i närheten eller hos ett säkerhetsföretag.

VD 500 monteras på insidan av containern. Normalt räcker det med en detektor i taket. Stål har väldigt bra ledningsförmåga vilket gör att vibrationer och värme når detektorn. Om containerns dörrar har gummilister kan det dämpa vibrationer och hindra värmen att spridas. Då kan det behövas en detektor på varje dörr också.

Detektorn ger larm när temperaturen i väggen blir högre än 75 grader eller när värmen ökar med mer än sex grader per minut. Bild: Alarmtech

Säkerhetscontainer

Den seismiska detektorn är i dag en integrerad del i Containertjänsts säkerhetscontainer och bidrar till att den har högsta säkerhetsklass. Andra skyddande åtgärder är en certifierad invändig säkerhetsbur i skyddsklass 3-RC4, och certifierad låsbom i klass 5.

Säkerhetscontainern har även ytterligare skyddande lager som bland annat gångjärnsskydd, bakkantsäkringar, lås och spårsändare.

För företag som blir av med maskiner och verktyg vid ett inbrott kan det leda till stillestånd i projektet och i värsta fall till att behöva betala vite för förseningen.

– Hela idén med Containertjänsts säkerhetscontainer är att den ska vara proaktiv. Vi vill att inbrottsförsök ska upptäckas och stoppas innan det inletts. Påbörjas det ändå finns många lager för tjuvarna att ta sig igenom. Tanken är att det ska varta så svårt att de går vidare, påpekar Michael Skärbo.