Kommunstyrelseordförande Lorents Burman (S), Skellefteå. Bild: Patrick Degerman

”Världens grönaste batterier” blir turboeffekt i Skellefteå

I Norrlands pågående och historiskt expansiva nyindustrialisering är näringslivets gröna omställning och tillgången på förnybar energi absoluta nyckelfaktorer.

Inte minst i det för inte så länge sedan stagnerande Skellefteå!

Av Thomas Andersson

I Bergsbyn i västerbottniska Skellefteå har batterifabriken Northvolts etablerat sig för att med grön energi och återvinning av litiumjonbatteriernas värdefulla metaller producera ”världens grönaste batterier”.

Vilket resulterat i en totalomvändning med brant stigande tillväxtprognoser för befolkning, byggande och infrastruktur i kommunen och tätorten Skellefteå.

Där Lorents Burman (S) är kommunstyrelseordförande.

– Batterifabriken är turboeffekten på hela utvecklingen och numera något mer än bara en industrietablering. En samhällsomvandling med många nya jobb utöver själva batterifabriken. Det är enormt mycket nya företag som kommer hit!

Lorents Burman understryker dock vikten av att Skellefteå kommun med framtidsplaner och investeringar redan hade börjat vända utvecklingen innan Northvolts kom på tal 2017. En resa som i själva verket började redan 2012.

– Vi hade då börjat bygga bostäder för första gången på 20 år, vänt det negativa och hade en enorm framtidstro. Utöver Northvolts blir det nu plötsligt en samhällstillväxt som saknar motstycke i Skellefteås historia!

Skellefteå är mitt i en stor förändring och behöver fler inflyttare. Nu lanseras också en ny funktion för de som har planer på att flytta till staden, en inflyttarguide som finns både på svenska och engelska. Bild: Skellefteå Kommun. Relocation Guide; https://skelleftea.se/platsen/...

Största utmaningen för kommunen när det gäller att tillfredsställa investerare och företagsetablerare?

– Att få omgivningen, det vill säga övriga Sverige, att förstå att det här är på riktigt och går i rasande fart. Det svåra är att få stat, regering och myndigheter att växla upp på det här. De har inte haft verktygslådan för den här typen av stora händelser och när en helt ny teknik växer fram.

Konkret exempel på vad som krävs?

– Det finns inget system i Sverige idag där staten kan rikta en positiv ”kod grön” insats. Här i Skellefteå är det nu tillväxt och vi behöver riktade särskilda medel. Som man kan göra vid omvända ”kod röd”, när det är nedläggning och sådant på gång. Förutom utbildningar och infrastruktur finns inte så många verktyg.

Konsekvensen av otillräckliga statliga åtgärder i samband med pågående ”nyindustrialisering” i övre Norrland?

– Nu lyckas vi i Skellefteå med det här… men fler kommuner måste få möjligheten och alla kommer kanske inte att lyckas. Vi har fått göra väldigt mycket själva. Sedan har regeringen gått in och lagt till Norrbotniabanan, att vi ska få flytta ut E4:an från Skellefteå och gett oss fler vuxenutbildningsplatser. Men statens ”verktygslåda” är för liten och behöver rustas upp! Det krävs oerhört mycket av kommunerna för att bemästra det här. Och det är ändå dem som avgör. Orkar vi med det här, kan vi säga ja, eller tackar vi nej…?

Bild: Niklas Lindgren